Het Zwarte Jaar

Sharons Boekenwereld 23 december 2020
Het Zwarte Jaar is een boek wat vlot wegleest en voor de doelgroep 12-15 jaar geschikt is. Vooral voor brugklassers denk ik. Het boek is mooi opgebouwd met eerst 2 delen waar je de personages afzonderlijk van elkaar leert kennen en later in het boek komen ze samen. Dit is mooi in elkaar verweven. Ik miste in het boek een beetje de diepgang met de personages. Het bleef voor mijn gevoel vrij oppervlakkig. Ook vond ik het soms storend dat er zoveel Ierse woorden tussen zaten, vaak hoefde je het niet op te zoeken, want je kon aan de constructie van de zin wel zien wat het betekende, maar ik vond het soms een tikje overbodig. Ik vond het een mooie kennismaking met het onderwerp de hongersnood in Ierland. Ik wist hier vooraf niks vanaf en daar heb ik toch van bijgeleerd. Ik zou het boek niet zo snel aan volwassenen aanbevelen, maar zeker wel aan 12-15 jarigen.

Meer recensies van Sharons Boekenwereld