Het weesmeisje - Anne Jacobs

De synopsis doet vermoeden dat het een wellicht iets wat voorspelbaar verhaal is wat zich afspeelt begin 20ste eeuw, het tegendeel is echter waar. Ik voelde al vanaf het begin van het boek een klik met Marie. Ik hou er wel van als de hoofdpersoon opkomt voor zichzelf en niet met alle winden meewaait. Zo ook Marie, ondanks dat ze als keukenmeid onderaan de ladder begint behoudt ze haar eer en laat zich niet zomaar wegzetten. Gedurende het hele verhaal worden er speldenprikjes uitgedeeld wat je nieuwsgierig maakt hoe het nu daadwerkelijk zit. Je ziet bepaalde situaties aankomen en toch ben ik een aantal keer op een dwaalspoor gezet en liep het niet zoals ik het had verwacht. Juist de kleine details tussen het prachtige verhaal door maakte dat er diepgang in het verhaal kwam. Ik heb genoten van de tijdsgeest waarin het verhaal zich afspeelde. Nog wel in de tijd met personeel, maar de moderne ontwikkelingen schemerde al langzaam door.

Al met al een fijne historische feelgood roman en ik ben erg benieuwd naar de andere delen!

Meer recensies van Sharons Boekenwereld