De liefde voor boeken is geweldig

Sharon8 29 april 2021
Het verhaal & de schrijfstijl
De bibliotheek van Parijs is een (historische) roman die zich afspeelt in Parijs ten tijde van de Tweede Wereldoorlog én in een dorp genaamd Froid wat ligt in de Amerikaanse staat Montana.
Het grootste gedeelte speelt zich wel af in Parijs, omdat het verhaal draait om de gebeurtenissen die zich daar afspelen.

Persoonlijk vond ik het verhaal erg mooi en indrukwekkend om te lezen.
Het laat het leven ten tijde van de Tweede Wereldoorlog erg goed zien. Het verhaal begint begin 1939 waarin de oorlog net in opkomst is, maar er in Parijs nog sprake is van een zorgeloos leven.
Het verhaal liet goed zien hoe het leven daar plotseling veranderde, omdat Parijs bezet werd door Duitse soldaten.
Het verhaal had veel raakvlakken met andere historische romans die zich afspelen rondom de Tweede Wereldoorlog. Dit gaf ook goed weer dat het niet uitmaakte waar de Joodse mensen woonden en of dit nu in Frankrijk of in Nederland was, overal werden zij op dezelfde verschrikkelijke manier behandeld.
Ook hadden de niet-Parijzenaren het in dit verhaal zwaar te verduren.
Wel vond ik het verschil met andere historische romans, dat de auteur het enorm gedetailleerd en met gevoel beschreef.

Ik vond de balans tussen fictie en non-fictie in dit verhaal ook erg mooi. Veel gebeurtenissen ten tijde van de oorlog zijn natuurlijk waargebeurd, maar het fictie randje maakte sommige delen net wel wat luchtiger.

Dit boek heeft mij ook echt een blik gegeven op een gedeelte van de oorlog wat ik nog niet kende of eerder had gehoord.
De medewerkers van de bibliotheek gaan in verzet tegen het naziregime door middel van boeken.
Zij zorgen ervoor dat de oorlog toch enigszins dragelijk is voor de Joodse mensen en diegene die niet meer welkom zijn in de bibliotheek.
De liefde voor boeken was hierdoor ook extra sterk aanwezig en ik had het gevoel dat boeken er ook voor kunnen zorgen om mensen weer dichter bij elkaar te krijgen.

Verder speelt het verhaal zich ook af in Froid, Montana. Hier woont de jonge Lily die haar pubertijd zo goed mogelijk probeert door te komen in het saaie stadje waarin zij woont.
Haar norse buurvrouw, mevrouw Gustafson, geeft Lily Franse les.
Hierdoor komt Lily achter steeds meer geheimen uit het verleden van mevrouw Gustafson.
Deze delen vond ik niet direct aangrijpend, maar ze waren wel een goede toevoeging in het verhaal. Hierdoor werden sommige momenten uit het verleden van Odile wel wat duidelijker.
Vaak houd ik wel van plottwists in verhalen, maar die waren in dit verhaal niet echt aanwezig. Ik heb ze ook niet echt gemist. Wel enkele momenten die ik echt niet verwacht had, dus dit maakte het verhaal op sommige vlakken ook wel weer onvoorspelbaar.

Het afsluitende gedeelte vond ik best emotioneel en gruwelijk.
Parijs is bevrijd, maar de oorlog is voor de meeste mensen nog niet voorbij.
Het meest heftige vond ik dat de Parijzenaren zich keren tegen hun eigen mensen. Dit waren vooral de vrouwen die een affaire hadden met Duitse soldaten en daarna uitgekotst werden door de Parijse bevolking. Dit werd ook weer met enorm veel details beschreven, waardoor de kippenvel over mijn rug liep.

De personages
Het verhaal draait eigenlijk grotendeels om Odile en Lily.
Ik vond Odile zowel in het heden als het verleden een enorm leuk en krachtig personage. Ze is trots op haar liefde voor boeken en wil dit ook met iedereen delen. Ik merkte vooral toen zij in de gedeeltes van Lily voorkwam dat de oorlog haar echt voor het leven getekend heeft.

Lily vond ik een ook een enorm leuk personage. Een nieuwsgierige tiener die regelmatig haar kont tegen de krip gooit richting haar ouders.
Lily heeft geen gemakkelijke jeugd nadat haar moeder overlijdt en de enige op wie ze echt kan rekenen is Odile.
Hiermee was de boodschap voor mij ook wel een beetje dat leeftijd voor een vriendschap niet uitmaakt als je voor elkaar klaar staat en naar elkaar wil luisteren.

De reden dat ik dit verhaal geen 5 sterren heb gegeven kwam toch ook wel door de personages. Naast Odile en Lily zijn er nog een hele hoop personages waardoor ik af en toe de draad een beetje kwijt was. Wat minder personages had ik persoonlijk wat prettiger gevonden om het verhaal net iets beter tot zijn recht te laten komen.

Conclusie
Odile en Lily zitten voor altijd in mijn hart.
Iedereen die van historische romans houd, maar ook met een luchtig randje zou dit boek moeten lezen.
Het laat de liefde voor boeken nog meer spreken en dat kon ik als echte boekenwurm zeker waarderen!

Meer recensies van Sharon8