Bijzonder verhaal, maar iets minder goed uitgewerkt

Sharon8 03 april 2021
Het verhaal & de schrijfstijl
Om te beginnen is de schrijfstijl van dit verhaal even bijzonder als de serie. Het verhaal heeft een bepaalde charme waardoor ik niet kon stoppen met het kijken van de serie, maar ook het boek was enorm moeilijk weg te leggen.
Trevis heeft dit boek enorm vlot geschreven en het was een feestje om het te mogen lezen.
Door dit boek krijgt het imago van schaken een totaal ander beeld. Ik dacht voorheen altijd dat schaken een vrij suffe bezigheid / sport was, maar het is zoveel meer dan wat schaakstukken verzetten.
Er zit een grote gedachtegang en concentratievermogen achter. Het wordt op een bijzondere manier in het verhaal beschreven.

Wel heb ik het helaas toch op een andere manier ervaren dan de serie. Het gaat natuurlijk enorm veel over schaken.
In het boek worden dan ook enorm veel schaaktechnieken en zetten benoemd.
Dit vond ik wel lastig, omdat ik er niet echt een beeld bij had hoe de schaakpartijen gespeeld werden.
Ook al had ik de serie wel gekeken, toch wat het daardoor af en toe wat ingewikkeld en lastig te volgen.

De tijdsverloop van het verhaal vond ik af en toe ook wel bijzonder. Het ene moment verliep het verhaal vrij snel en was ik zo een paar maanden verder, en het andere moment bleef het verhaal heel lang in een tijd hangen.
Vooral de momenten dat het tijdsverloop vrij snel ging vond ik wat lastiger te volgen en raakte ik af en toe de draad kwijt.

Tevens wordt er ook overmatig alcohol -en drugsgebruik beschreven in het verhaal.
Dit vond ik een goede zet van de auteur, omdat de gevolgen hiervan ook duidelijk zichtbaar worden in het verhaal.

Beth verdient natuurlijk in haar schaak carrière veel geld en krijgt hierdoor ook veel roem. Het verhaal heeft ook zeker laten zien dat je voor dit geld en de roem ook zeker een hoge prijs moet betalen.

De personages
Ik vind Beth natuurlijk een geweldig personage. Zij is een onwijs krachtig en bijzonder persoon. Ik denk dat zij ook het perfecte personage is voor dit verhaal.
Beth heeft natuurlijk geen gemakkelijk leven. Dit wordt al pijnlijk duidelijk in het begin van het verhaal wat zich nog afspeelt in het weeshuis waar Beth een aantal jaren is opgegroeid.
Gedurende haar leven ontwikkeld zij een verslaving voor schaken, maar ook voor de beroemde groene pillen en alcohol.
Toch ontwikkeld Beth zich gedurende haar jeugd tot een zelfstandige en stoere vrouw.
In de jaren waarin het verhaal zich afspeelt hebben vrouwen nog vrij weinig macht, en worden zij zeker in de topsport als mindere gezien.
Beth laat zeker zien dat vrouwen net zo goed, en zelfs beter kunnen zijn dan mannen.

Natuurlijk komen er ook nog wat meer personages in het verhaal voor zoals Jolene, Harry en Benny.
Ik vond hun allemaal een leuke toevoeging in het verhaal, omdat zij allemaal bijdragen aan de ontwikkeling van Beth en welke keuzes zij maakt in het leven.

Walter Trevis heeft het personage van Beth goed neergezet en uitgewerkt in het verhaal. Haar personage heeft enorm veel diepgang gekregen in het verhaal.
Het verhaal draait natuurlijk ook voornamelijk om Beth.
Vaak ben ik ook wel een fan van meerdere perspectieven in personages zodat je het verhaal van verschillende kanten bekijkt, maar dit vond ik bij dit verhaal niet echt nodig.
Ik vind dat het juist slim is om het verhaal enkel vanuit Beth te schrijven, omdat het wellicht anders op sommige momenten nog verwarrender zou zijn.

Conclusie
Ik heb zeker genoten van het verhaal en had ik het binnen enkele uren uit.
Wel vind ik de serie nog steeds vele malen beter, omdat bepaalde schaak theorieën en dergelijke in de Netflix serie toch net wat beter te begrijpen zijn.

Maar dit boek laat zeker zien dat schaken zeker ook leuk en interessant kan zijn.
Ik zou alle fans van de Netflix serie wel aanraden om dit boek eens te lezen.

Meer recensies van Sharon8