Powervrouwen met ieder hun eigen verhaal

Sharon8 27 mei 2021
Dochters van een nieuwe tijd speelt zich af tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog.
Het verhaal geeft je een kijkje in het leven van vier jonge vrouwen die leven in de Duitse stad Hamburg.

Het verhaal heeft een hele bijzondere schrijfstijl. Het is vanuit de vier vrouwen geschreven. Dit vond ik erg interessant, omdat iedereen een ander leven heeft maar toch zijn er ook gelijkenissen tussen de vrouwen.
Iedere vrouw heeft haar eigen verhaal en is op ieder haar eigen manier getekend door de Eerste Wereldoorlog. Samen maar ook alleen proberen zij hun leven weer op te pakken.
De verhalen van de vrouwen wisselen vrij snel af, maar lopen ook door elkaar heen. Hier moest ik in het begin wel erg aan wennen, omdat het soms voor mij niet helemaal duidelijk was vanuit wie ik nu aan het lezen was.
Later in het verhaal komen hier ook nog mannelijke personages bij wat het soms nog verwarrender maakte. Wel laat de auteur telkens kenmerken terugkomen van de personages waardoor het telkens gemakkelijker werd om de verhaallijnen uit elkaar te houden.
Vooraan in het boek worden de personages ook kort geïntroduceerd.
Toen ik eenmaal in de gaten had hoe het verloop van de personages een beetje verliep vond ik het juist bijzonder om het verhaal op deze manier te schrijven. De verhalen van de personages liepen voor mijn gevoel op deze manier ook goed in elkaar over.

De vrouwen proberen hun leven weer te herpakken na het einde van de Eerste Wereldoorlog. Sommige beginnen met een studie, anderen worden verliefd.
Al snel is het begin van de Tweede Wereldoorlog in opkomst.
Dit vond ik weer een hele andere kant van de Tweede Wereldoorlog. Ik heb op school wel geleerd hoe het hier in Nederland afspeelde en in andere landen, maar ik vond het vooral interessant om te lezen hoe de Tweede Wereldoorlog tot stand is gekomen.
Wel komt er enorm veel politiek in dit gedeelte voor. Ik snap dat dit verwerkt moest worden in dit verhaal om het verloop van het verhaal te kunnen begrijpen, maar ik was er niet van gecharmeerd. Ik was hier af en toe wel de draad kwijt, omdat ik de termen van de Duitse politiek niet begrijp en hier ook niet echt in geïnteresseerd ben.
Gelukkig ging het verhaal verder in het verloop van de echte Tweede Wereldoorlog en toen was mijn interesse in één klap weer terug.
Hoe vaak je de verhalen ook hoort, het blijft enorm bizar wat er in die tijd allemaal gebeurd is en hoe de mensen hebben geleden in die tijd.
Af en toe moest ik wel even slikken, want de gebeurtenissen in deze tijden worden ook gedetailleerd beschreven en voor mijn gevoel werd het niet mooier gemaakt als dat het is.

Het verhaal draait voor het grote gedeelte om vier vrouwen genaamd Henny, Käthe, Ida en Lina.
Deze vier vrouwen hebben ieder hun eigen verhaal en hun eigen littekens.
Ze lijken allemaal zo verschillend, maar komen toch op verschillende punten samen.
Henny en Käthe zijn vriendinnen en gaan samen werken als voedvrouwen.
Henny woont samen met haar moeder, omdat ze haar vader is verloren in de Eerste Wereldoorlog.
Käthe woont samen met haar ouders, maar ze hebben veel financiële zorgen doordat de vader van Käthe niet meer kan werken omdat hij invalide is geraakt.
Ida komt uit een welvarend gezin en woont samen met haar vader en moeders. Ze heeft alles wat haar hartje begeert, maar heeft toch zo haar eigen problemen. Haar vader wil dat zij trouwt met een nog welvarender jongeman die verre van Ida’s droomman is.
En Ida woont samen met haar broer Lud.
Zij zijn in de Hongerwinter hun beide ouders verloren. Ida strijd ervoor dat vrouwen in haar tijd ook goed behandeld worden.

De vrouwen maken vele en bijzondere ontwikkelingen mee. Ze worden verliefd maar hebben ook te maken met veel pijn en verdriet.
Ik vond de vier vrouwen enorm boeiende personages omdat ze ieder hun eigen verhaal hebben.
Ik vond Henny en Käthe vrij snel stabiele personages in het verhaal. Toch gebeurde er in hun leven ook onvoorspelbare gebeurtenissen.
Ik vond de Ida en Lina iets minder voorspelbaar. Ik vond hun wat lastiger te peilen qua denkwijze. Dit vond ik ook wel weer leuk aan het verhaal, omdat het zo moeilijker is om te denken welke richting hun verhalen in gaan.

Het verhaal had vooral ook een bijzonder einde. Het is een open einde en dit was ook wel te verwachten aangezien er meerdere delen van deze serie zijn uitgebracht.
Wel ben ik enorm benieuwd naar het volgende deel, omdat de Tweede Wereldoorlog geëindigd in deel één dus ik ben vooral benieuwd waar ze het in deel twee over gaan hebben en hoe het verder gaat met de vrouwen.
Als je houdt van historische romans met veel diepgang zou ik dit verhaal zeker aanraden.

Meer recensies van Sharon8