Hunger Games met een koninklijk tintje

Sharon8 24 april 2021
Het verhaal & de schrijfstijl
Soms heb je het zo ongelooflijk mis qua verwachting van een boek. Dit had ik dus ook bij De Selectie, want echt WAAAAUW ; wat een geweldig verhaal.
The Hunger Games met een koninklijk randje. Zo voelde het verhaal echt voor mij.

De schrijfstijl is enorm vlot en jeugdig geschreven. Het verhaal verloopt qua tijdverloop ook erg prettig. Het gaat niet te snel, niet te langzaam. Er zit gewoon een goede voortgang in het verhaal.
Vanaf moment één vond ik het ook al een enorm boeiend verhaal, omdat je eigenlijk midden in het leven van America en haar familie binnenvalt.
Het verhaal voelde op veel vlakken vergelijkbaar met de Hunger Games. Dit vond ik zeker positief omdat ik een echte fan ben van de Hunger Games.
Ik vond dit gevoel vooral te vergelijken met de leefomstandigheden van America en van Katniss in de Hunger Games.
Zij leven beide in districten / verschillende kasten. America behoort tot een van de lagere kaste.
Zij moet zich net als Katniss bewijzen dat ze meer waard is en evenveel recht heeft op geluk als iemand die in een beter milieu is opgegroeid.
Ook zijn er nog meerdere punten herkenbaar voor de Hunger Games kenners onder ons, maar hier kom je tijdens het lezen van dit boek zeker achter.

Ik vond het verhaal goed in balans zijn qua verschillende emoties. Er was sprak van humor, verdriet, blijdschap, verliefdheid maar vooral een flinke dosis drama.
Ik vond het koninklijk tintje was over het verhaal heerste enorm leuk.
Ik vond er richting het einde wel wat meer kleinere plottwists in voor komen, maar over het algemeen verliep het verhaal in mijn ogen wel zoals ik had gehoopt.
Ik vond de plottwists die aanwezig waren wel erg leuk, maar er gebeurde zoveel in het verhaal dat het in mijn ogen zonder plottwists ook niet saai was geweest.

Een mooi pluspunt vond ik de gedetailleerde beschrijvingen. Je krijgt een echt beeld van de kleding die America draagt, maar ook in wat voor omgeving zij en Aspen leven en in welke omgeving zij terecht komt.

Het meest bijzondere aan dit verhaal vond ik denk ik wel het einde.
Het verhaal heeft een zeer open einde, waardoor je eigenlijk meteen deel twee moet lezen, omdat je echt wil weten hoe het verhaal verder gaat.
Dit vind ik een zeer goede keus van de auteur. Het is namelijk geen irritant open einde, maar een mooi open einde. Het heeft mij ook zeker getriggerd om snel deel twee te willen lezen.

De personages
De personages vond ik simpelweg geweldig. Ik ben een enorme fan geworden van America, Maxon en Aspen.
Ik vond hun karakters allemaal vrij goed uitgewerkt en zeker die van America.
Haar personage paste perfect in het verhaal en haar karakter had in mijn ogen enorm veel diepgang.
Ik vond haar karakter ook wel een sterk young adult personage. Ik vond haar niet te volwassen, maar ook zeker niet te kinderlijk.

Ik ben enorm benieuwd hoe hun levens zich verder gaan ontwikkelen in deel twee.
Ik ben benieuwd voor welk meisje Maxon gaat kiezen, maar vooral of America voor Maxon of Aspen gaat kiezen.

Conclusie
Ik heb enorm genoten van dit verhaal en ik kan nu al niet wachten om te beginnen aan deel twee.
Ik zou dit boek ook zeker aanraden aan iedere young adult fan!

Meer recensies van Sharon8