Vlotlezende thriller van eigen bodem

Sharon8 05 augustus 2021
Namens uitgeverij Ambo Anthos mocht ik dit boek lezen en recenseren, waarvoor dank.
Een thriller van eigen bodem spreekt mij altijd wel aan, dus ik was enorm benieuwd naar dit verhaal.

In "Vluchtweg" wordt je meegenomen in het leven van Judy. 20 jaar geleden is haar zusje Femke verdronken tijdens een zeiltocht. Het leek een noodlottig ongeval, maar Judy begint hier steeds meer haar twijfels bij te krijgen en gaat opzoek naar de waarheid, met alle gevolgen van dien.

Het verhaal is geschreven vanuit de ik-figuur van Judy. Ik vond dit persoonlijk erg prettig, omdat het verhaal voor mijn gevoel zo nog beter tot zijn recht kwam.
Het verhaal heeft een hele vlotte en prettige schrijfstijl waardoor ik door het verhaal heen ben gevlogen.
Er worden ook telkens flashbacks gemaakt naar het verleden van Judy en Femke.
Zo wordt de waarheid steeds meer achterhaalt.
Er blijkt een heel verhaal rondom de dood van Femke te zitten. Dit vond ik persoonlijk wel interessant en sommige gebeurtenissen waren ook wel heftig.
Op dit punt kwam er bij mij helaas ook naar voren waarom ik het verhaal geen hogere beoordeling heb gegeven.

Het verhaal rondom de dood van Femke en het verleden van Judy vond ik wel boeiend, maar soms vond ik het allemaal net wat te goed uitgewerkt.
In mijn ogen had het allemaal wat ingekort kunnen worden. Soms voelde het voor mij heel langdradig voordat ik eindelijk weer iets las wat in mijn ogen echt met het verhaal te maken had, en waardoor de uiteindelijke waarheid aan het licht kwam.
Ik vond dat het ook wel echt merkbaar was dat het verhaal geschreven is in corona-tijd. In het begin kwam dit erg veel aan bod, wat ik ergens ook wel storend vond.
Persoonlijk vind ik het nooit zo prettig om dit terug te lezen in boeken, omdat de hele situatie rondom corona al heftig genoeg is.
Anderzijds vond ik het wel goed verwerkt in het boek, omdat veel punten wel herkenbaar waren omdat het verhaal zich natuurlijk ook in Nederland afspeelt.

Ook vond ik de personages wat zwak uitgewerkt. Het waren prettige personages om over te lezen, en vooral Judy vond ik een leuk personage.
Als er terug wordt geblikt op het verleden van Judy blijkt dat er met Judy ook het een en ander aan de hand is.
Het had me wel interessant geleken als hier ook wat meer over was vertelt, zodat je als lezer nog een betere connectie kan krijgen met de personages.

Ik heb zeker genoten van "Vluchtweg" en ik raad dit verhaal zeker aan als een fijne vakantiethriller waar je echt doorheen vliegt!

Meer recensies van Sharon8