Iedereen heeft gedachten

In elk van ons zit iets heel belangrijks, iets dat je helpt over dingen na te denken, beslissingen te nemen en in actie te komen. Het zijn gedachten. Iedereen heeft ze, maar niet iedereen weet dat je gedachten kan beïnvloeden, dat je negatieve gedachten om kan zetten naar iets positiefs en dat je ze in je voordeel kan gebruiken.

Ik ben gedachten van Menoodj Bharatsingh is een begrijpelijk hulp- en doeboek voor lezers en doeners vanaf 8 jaar.

Menoodj Bharatsingh heeft zijn boek opgesplitst in twee delen. Het eerste deel bestaat uit een mix van theorie en oefeningen, waarbij ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een korte samenvatting van wat je net hebt geleerd. Het tweede deel bestaat volledig uit oefeningen, waarmee de auteur je natuurlijk wel even op weg helpt.

“Niemand beslist wat jij moet denken, en je bent altijd vrij om de gedachte te kiezen die het beste bij jou past. Maar hoe kies je eigenlijk wat je wilt denken?” Menoodj Bharatsingh

Het boek is echt gericht op doen en al vanaf de eerste bladzijde wordt je aangezet tot actie. Ik vroeg me zelfs even af of ik niet eerst wat meer uitleg had willen krijgen. Maar ondanks dat het voor de jongere lezer wel om enige begeleiding vraagt van ouders/begeleiders, maakt dat het eigenlijk ook wel zo leuk. Naast het plezier van het samen uitvoeren van de oefeningen, kan je er als ouder/begeleider zelf ook nog iets van opsteken. Ik vond het in ieder geval erg leuk om de oefeningen ook zelf te doen en hier bewust mee bezig te zijn.

De illustraties van Tom Verbruggen maken het boekje compleet, en passen goed bij de positieve sfeer die Menoodj Bharatsingh wil overbrengen. Een groot stuk van het tweede deel bestaat dan ook uit een positiviteitsdagboek. Met behulp daarvan kunnen jongeren, samen met een ouder/begeleider, oefenen om meer controle te krijgen over hun gedachten.

Met Ik ben gedachten hoopt Menoodj Bharatsingh kinderen die dat nodig hebben, te leren hoe ze hun gedachten kunnen sturen en beïnvloeden, zodat ze kunnen ontdekken hoe krachtig ze zijn. En dat vind ik sowieso een mooie gedachte.

⭐️⭐️⭐️⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks