Geen uitweg

Geen uitweg

Als het om de personen van wie ze het meest houdt gaat, is niets Sin teveel. Ook het stelen van medicijnen niet. Bij haar laatste poging was ze echter onvoorzichtig. Ze werd betrapt en moet voor straf naar de Loods. Volgens hun President is dat geen gevangenis, maar een kans. Maar Sin weet wel beter.

In de Loods is namelijk helemaal niets zoals hen altijd wordt voorgespiegeld. De jongeren worden aan hun lot overgelaten in een omgeving waar het recht van de sterkste geldt. Sin moet continu op haar hoede zijn als ze de Loods ooit levend wil verlaten. Ze zal alles doen om te zorgen dat degenen van wie ze onvoorwaardelijk houdt veilig zijn.

“Ik wilde betekenis hebben, bewijzen dat hij ongelijk had, alle keren dat hij zei dat ik niet sterk genoeg, niet goed genoeg, niet slim genoeg was.” Ruby Coene

Muurvast van Ruby Coene is een meeslepend dystopisch young adult verhaal dat realistisch overkomt.

In mijn gedachten struikelen de woorden over elkaar heen als ik probeer te bedenken hoe ik het beklemmende gevoel dat het boek je geeft moet beschrijven. Want beklemmend is voor mij wel het belangrijkste woord bij dit verhaal. Het grijpt je bij de keel als je leest hoe de wereld van Sin werkt, en in het bijzonder hoe het leven in de Loods functioneert. Het is niet alleen de manier waarop de personages opgesloten worden, maar ook de permanente dreiging die in het verhaal hangt die zorgen dat het boek zo vernauwend aanvoelt.

Ruby Coene tovert een aantal interessante personages uit haar schrijvershoed, waar je niet allemaal de diepte mee ingaat, maar dat geeft het verhaal juist dat extra stukje spanning. Je krijgt echter wel meer dan voldoende informatie om iets bij de belangrijkste karakters te voelen. Hun levens zitten vol met maatschappelijk relevante thema’s zoals pesten, (huiselijk) geweld, machtsmisbruik, sociale ongelijkheid en onderdrukking, waarmee de auteur het verhaal een extra dimensie geeft.

Muurvast is, dankzij alle thematiek en de manier waarop die onze eigen samenleving raakt, een vreselijk spannend verhaal dat je met ingehouden adem leest.

⭐️⭐️⭐️⭐️

Instagram: sheila_hjv_inbooks