Aanrader als je van feelgood houdt

sheila_hjv_inbooks 09 augustus 2019
Een oud landgoed, een oud dagboek en een arrogante projectontwikkelaar. In Alles op alles van Marijke Vos is de sabbatical van Nandja niet helemaal wat ze zich ervan voorstelde.

Wanneer Ella, de oudtante van Nadja, een beroerte heeft gekregen, besluit Nadja tijdens haar sabbatical af te reizen naar Engeland om bij haar tante te kunnen zijn. Nadja heeft vroeger veel vakanties doorgebracht bij Ella.

Al sinds die tijd is Nadja in de ban van het oude landhuis dat vlak bij het huisje van haar tante staat. Vroeger mocht ze van haar tante nooit in de buurt van het landhuis komen. Nu ze volwassen is kan ze haar nieuwsgierigheid niet langer bedwingen. Zeker niet nadat ze een stukje in het oude dagboek van Ella heeft gelezen.

“ ‘Wat doet hij nou hier?’ Ademloos kijk ik toe als hij aanklopt en om zich heen kijkt terwijl hij wacht op een reactie. Dan loopt hij vlotjes de trap weer af en komt tot mijn schrik onze richting op. We maken ons klein en ik sis naar Britt dat ze zich moet verstoppen.” Marijke Vos

Nadja komt er achter dat het landgoed Stonewood, en daarmee ook het landhuis, is verkocht aan Logan Enterprises. Als ze de projectontwikkelaar Benjamin Logan ontmoet ontdekt ze dat zij het landhuis willen slopen. Praten met de arrogante Benjamin is echter onmogelijk. Samen met haar schilderclub bedenkt ze een plan om het landhuis te redden. Kan Nandja Benjamin ook overtuigen?

Met Alles op alles heeft Marijke Vos een feelgood roman geschreven met een spannende zoektocht. Namelijk die naar de geschiedenis van zowel het oude landhuis als van de tante van Nadja.

De opbouw van deze zoektocht zit goed in elkaar. Telkens wordt er iets meer prijsgegeven over het verleden en wordt er weer een puzzelstukje gevonden. Alle informatie komt niet van één bron, waardoor je als lezer nieuwsgierig blijft en je zelf ook graag de puzzel wil oplossen.

De personages die Nadja in Engeland leert kennen zijn divers en soms heerlijk excentriek. Dit houdt het verhaal fris en prettig om te lezen. Natuurlijk ontbreekt ook de mannelijke aandacht voor Nadja niet met hier en daar een spannende botsing. En wie geniet er nou niet van goede, foute aanbidders.

Tijdens het lezen kon ik me echt een voorstelling maken van de omgeving en het huisje waar Nadja verbleef. Ik zag mezelf daar al zitten met een boek en een drankje. Marijke Vos laat dit alles echt tot leven komen.

Alles op alles is een fijn boek voor een knusse avond. Het enige minpuntje was, in mijn versie, dat er in de dagboekfragmenten wat kleine terugkerende foutjes stonden op de plek waar een punt had moeten staan. Dat neemt niet weg dat ik van het verhaal heb genoten. Ik geef Alles op alles 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks