Kan Nora zich redden zonder haar geliefde planning?

sheila_hjv_inbooks 21 september 2020
Als er drie dingen zijn die Nora belangrijk vindt, dan zijn het wel structuur, planning en doen wat je belooft. In haar Grote Plan ligt al precies vast wat ze wil, en hoe ze daar kan komen. Een belofte aan haar inmiddels overleden oma past eigenlijk niet in dat plan, maar beloftes moet je nakomen.

Dus wanneer het testament van haar oma bekend is, weet Nora wat haar te doen staat. Ze moet het as van haar oma uit gaan strooien. Zelfs als dat betekent dat ze de reis moet maken in een oldtimer uit 1955. En zelfs als ze genoegen moet nemen met het feit dat ze nog niet weet wat de eindbestemming is.

“Over een week vertrek ik. De overnachtingen zijn allemaal geboekt, maar behalve de eerste nacht is alles geheim. Ik krijg per dag te horen waar ik de volgende dag naartoe moet. Ook zoiets belachelijks. Oma wist goed dat ik niet van verrassingen hou.” Myra Slot

Voor iemand die leeft volgens een strakke planning, zijn verrassingen vreselijk. Nora’s ontmoeting met de vrije vogel Rens, maakt alles alleen maar chaotischer. Wat staat Nora allemaal te wachten?

In Alles volgens plan van Myra Slot kunnen we lezen wat er met de uiterst gestructureerde Nora gebeurt, als ze uit haar comfortzone moet stappen.

Myra Slot is een pseudoniem van Miranda Peters, die eerder in het fantasy genre de Gaia-Trilogie heeft uitgebracht en van wie op 21 september 2020 ook De Ademdief verschijnt. Alles volgens plan is haar eerste boek in het feelgood genre en ik kan niets anders zeggen dan dat dit uitstapje zeer geslaagd is en hopelijk niet eenmalig.

Alles volgens plan is een lekker speels en luchtig feelgood verhaal met hier en daar een serieuze ondertoon. Die serieuze kant ligt vooral in het leren en durven genieten van het leven. Maar zoals goed past bij dit soort verhalen, wordt dat met humor en liefde gedaan.

Het personage van Nora leent zich uitstekend voor dit genre. Ze is prettig om over te lezen, en haar dwangmatige manier van plannen biedt alle ruimte voor grappige situaties wanneer ze gedwongen wordt om dit los te laten. De tegenstelling met de veel lossere en reislustige Rens versterkt het verhaal van Nora op een prettige manier.

De wijze waarop de roadtrip tot stand komt en hoe deze moet worden uitgevoerd vind ik, in combinatie met het personage van Nora, ontzettend leuk gevonden. De personages die Nora ontmoet tijdens haar reis leveren een leuke bijdrage aan het verhaal. Vooral de karakters die een wat grotere rol spelen zijn een hele fijne aanvulling.

Met Alles volgens plan heeft de auteur een echt lekkere feelgood roman geschreven en toont ze wat mij betreft aan dat ze ook met dit genre heel goed uit de voeten kan. Alles volgens plan van Myra Slot krijgt 4.5 sterren van mij.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks