Spannend en mooi backpackavontuur

sheila_hjv_inbooks 22 september 2019
In Backpack van Marlies Slegers beleeft Joos tijdens haar backpackavontuur zowel haar mooiste als haar ergste tijd.

Josefien, Joos voor intimi, heeft besloten om drie maanden door Azië te gaan reizen. Alhoewel ze het spannend vindt, en ze haar familie en vrienden behoorlijk zal gaan missen, kijkt Joos erg uit naar deze reis. Eenzaam zal ze zeker niet zijn, want Joos ontdekt dat ze makkelijk aansluiting vindt bij andere backpackers.

Al snel heeft Joos een vast groepje waar ze regelmatig mee optrekt. Joos en haar nieuwe vrienden genieten van de reis. Ze trekken rond en feesten volop. Vooral Bali is favoriet bij Joos. Wanneer ze daar verblijft, ziet ze de gevolgen van drugsgebruik en drugshandel in Indonesië. De straffen daar zijn niet mild. Gelukkig heeft Joos helemaal niets met drugs.

“En dan opeens ontstaat er rumoer in de massa op het strand. Het is als een golf die aanzwelt. Stemmen die zich verheffen en paniek die zwaarder wordt. Naast ons staan een paar eilanders en ze gebaren wild en zeggen iets in het Indonesisch. Ik versta er niets van. Maar dat ene woord versta ik wel.” Marlies Slegers

Dan vindt Joos ineens een zakje drugs in haar tas en raakt ze in paniek. Wie heeft dat daarin gestopt? Ze durft niemand meer te vertrouwen en ze vlucht naar Gili Trawangan. Daar probeert ze rust te vinden, maar het lot beslist anders. Ze maakt iets vreselijks mee, waardoor niets meer hetzelfde is.

Backpack van Marlies Slegers zet een vreugdevolle backpackreis tegenover een angstaanjagende gebeurtenis.

Backpack wordt in een aangenaam tempo verteld waardoor het heel prettig leest. Het verhaal van Joos staat centraal, en wordt hier en daar aangevuld door een van de andere personages. Marlies Slegers wisselt niet alleen af en toe van personage, ze wisselt ook tussen bepaalde periodes gedurende de reis.

Het boek start met een heftige gebeurtenis verderop in de reis. Daarna wordt je meegenomen naar het begin van de reis, die Joos en haar nieuwe vrienden maken. Deze switches maken dat je als lezer heen en weer geslingerd wordt in jouw emoties. Het ene moment ben je heerlijk aan het genieten van de reisverhalen, om vervolgens weer in die vreselijke gebeurtenis te belanden. Dat vond ik een krachtige vertelwijze, omdat je daardoor, als lezer, beide kanten van het verhaal intenser beleeft.

Backpack is behalve een heel goed boek ook een verhaal over zowel de positieve als de negatieve aspecten van het backpacken. De keuze die Joos maakt aan het einde van het boek is moedig en bewonderenswaardig. Ze kijkt verder dan alleen naar de gevolgen voor haarzelf.

Ik had nog niet eerder een boek van Marlies Slegers gelezen maar ga er zeker een aantal op mijn nog te lezen lijst zetten. Ik geef Backpack in ieder geval 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks