Fantastisch!!!!

Een vijand onder vrienden, en een vriend onder vijanden.

Tijdens de laatste aanval van de Morbiden heeft Jill teveel van haar kracht en gave gebruikt. Bijna had ze dit met haar leven moeten bekopen. Maar Jill moet niet alleen lichamelijk herstellen. Ook het verdriet door het verlies van haar drakenbroeder valt haar zwaar. Toch zal ze zich moeten herpakken. Haar vrienden en de draken rekenen op haar. Jill is tenslotte de toekomstige leider van Dragon Stone, en Zij Die Hoort uit de profetieën.

“Ik volg een opleiding tot Drägannymare en heb zowel vrienden gevonden als verloren. Ik word Sia Djû Wyster of Zij Die Hoort genoemd, ik ben verliefd geworden en heb gevechten geleverd. Je kunt zelfs zeggen dat ik gewend ben geraakt aan deze wereld, waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan en magie een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven is.” Patty van Delft

Ondertussen heerst er angst in het kamp van de vijand. Hun meester is woedend dat de aanval is mislukt en dat Zij die hoort nog leeft. De Soulsnatcher moet zijn plannen aanpassen, en het kan hem niet schelen wie hij daarvoor moet gebruiken of vermoorden. Zijn spion in het kamp van Jill komt met een nieuw plan en samen met de Morbiden, slaat de Soulsnatcher genadeloos toe.

De strijd tussen de drakenridders en de Morbiden wordt steeds grimmiger. Samen met haar vrienden, moet Jill opnieuw alles op alles zetten om de parallelle wereld voor de ondergang te behoeden. Hierbij ontstaat niet alleen een onverwacht bondgenootschap, er is ook een verrader in hun midden.

Bondgenoten & Verraders is, na Zij Die Hoort, het tweede boek uit de Drägan Duma reeks van Patty van Delft. Mocht je het eerste deel nog niet hebben gelezen, dan kan ik je alleen maar aanraden om dat eerst te doen. Van deze serie wil je echt niets missen.

Patty van Delft heeft een magisch mooie (parallelle) wereld gecreëerd. Het heeft draken, bijzondere andere wezens, personages met speciale gaven, eigen gebruiken en zelfs een oorspronkelijke eigen taal. Een taal die door het verhaal heen consequent en, belangrijker nog, op begrijpelijke wijze wordt gebruikt. Achter in het boek zit een hele verklarende woordenlijst, maar ook zonder die uit te pluizen, begrijp je, in het verhaal, wat er wordt bedoeld.

De manier waarop Bondgenoten & Verraders wordt verteld, werkt haast hypnotiserend. Het nestelt zich in jouw hoofd en houdt je, ook na het lezen, nog lang bezig. De personages zijn boeiend, divers en niet perfect, waardoor ze alleen maar meer tot de verbeelding spreken.

Voor mij klopt, ook nu, niet alleen het verhaal. Ook de vormgeving van het boek is wederom bijzonder mooi. Van de prachtige hardcover, het leeslint dat qua kleur opnieuw aansluit bij de ogen op cover, tot aan de complementerende tekeningen van Dominik Broniek. Alles lijkt elkaar te versterken.

Iets, of misschien juist alles, aan de Drägan Duma reeks heeft ervoor gezorgd dat ik mijn hart eraan heb verloren. Ook in dit tweede deel kon ik niet stoppen met lezen. Met Bondgenoten & Verraders krijgt Patty van Delft opnieuw (en met uitroeptekens) 5 sterren van mij.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks