Oorlog in verhalenland

sheila_hjv_inbooks 29 december 2019
Er is iets mis in het land waar de verhalen wonen.

Het huis van Larry, Evelyn (Evie), Simon, Patricia en hun ouders is tijdens de oorlog verwoest. Nu de oorlog voorbij is, gaan de ouders van de vier kinderen op zoek naar een nieuw huis. Terwijl zij zoeken sturen ze Larry, Evie, Simon en Patricia naar professor Diana Kelly op Barfield Hall.

Barfield Hall is een soort oud herenhuis, waar veel te ontdekken is, en Larry doet een grote ontdekking. Hij vindt een verborgen bibliotheek, maar zijn broer en zusjes geloven hem niet, totdat ook Evie de bibliotheek vindt. Als er gevaar dreigt vluchten de vier naar deze plek vol boeken. Wanneer ze door één van die boeken heen bladeren, belanden ze in het land Folio. Dat is het land waar alle verhalen wonen. Maar erg leuk is het er niet. Ook daar wordt namelijk een oorlog uitgevochten.

“Je kon de snelste zijn met hardlopen op school, zoals hij, maar niemand kon hard genoeg lopen om de oorlog te ontvluchten. Oorlog was een rokend monster, dat overal overheen walste, en de wereld die je kende kapotmaakte. Al was het nu voorbij en moest je blij zijn dat je het had overleefd, de pijn in de borst bleef.” Piers Torday

Met de vorige oorlog nog in hun lijf moeten de kinderen, tijdens de oorlog in verhalenland, op zoek naar de verdwenen magiër. Dat is de man die de bibliotheek heeft gemaakt. Alleen wanneer ze hem vinden, kunnen ze hun avontuur tot een goed einde brengen.

Piers Torday, de auteur van onder andere De laatste wilde dieren-trilogie, neemt je in De verdwenen magiër mee naar het land waar alle verhalen wonen.

De vertelwijze van De verdwenen magiër is duidelijk gericht op kinderen, maar de zinnen en de woorden zijn zeker niet kinderachtig. Het idee dat er ergens een land is waar alle mooie, spannende en leuke verhalen wonen zal de jonge lezer zeker aanspreken.

De auteur heeft een hoop serieuze onderwerpen in zijn verhaal weten te vangen, zonder het daarmee te verzwaren. De kinderen hebben alle vier een eigen karakter, en worstelen allemaal op hun eigen manier met de naweeën van de oorlog. Ze praten er niet over met elkaar, maar wanneer ze in een nieuwe oorlog belanden, worden ze opnieuw met die gevoelens geconfronteerd. Piers Torday laat dat duidelijk, begrijpelijk en zonder overdreven emotie naar boven komen. Kinderen zullen hierdoor wat leren over oorlog, zonder dat het heel erg eng wordt.

Larry, Evie, Patricia en Simon zijn soms bang, maar toch heel dapper. Simon heeft bijvoorbeeld moeite met het feit dat hij niet zo goed kan lezen en durft dat niet te vertellen. Evie en Larry houden van fantaseren, waardoor ze soms niet worden geloofd en Patricia kon niet lang kind blijven. Maar allemaal willen ze een held zijn net als hun vader. In verhalenland leren ze een hoop over zichzelf.

De verdwenen magiër van Piers Torday laat verhalen tot leven komen, vertelt over liefde en lezen en toont hoe afschuwelijk oorlog is. Het boek zal hopelijk veel jonge lezers meenemen op een mooi, leerzaam en fantasievol avontuur. Van mij krijgt het 4.5 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks