De perfecte geliefde?

sheila_hjv_inbooks 23 november 2019
Is jouw DNA-match de sleutel naar een gelukkig leven?

Één test kan jouw ideale partner vinden, jouw voorbestemde liefde, de persoon die perfect bij je past. Je hoeft alleen een DNA-test te doen. Het bedrijf Match Your DNA heeft een gen gevonden, waarmee precies kan worden bepaald wie deze volmaakte match is.

Voor velen blijkt de uitslag een verrassing te zijn. Er wordt niet meer gekeken naar bijvoorbeeld sekse, interesse of afkomst maar alleen naar DNA. En de uitslag lijkt precies te kloppen. Maar niet alles is positief. Vele niet gematchte relaties lopen hierdoor op de klippen en liefde en romantiek krijgen een hele andere lading.

“Ze pakte haar telefoon en herkende het e-mailadres op het scherm. Nieuwsgierig opende ze de e-mail. ‘DNA-match bevestigd’ luidde het bericht. Ze fronste. Ook al had ze zich lang geleden bij de website laten registreren, ze verdacht haar personeel er nog steeds van haar in de maling te nemen.” John Marrs

Vijf mensen ontvangen een bericht dat hun match is gevonden. Vijf potentiële soulmates. Vijf keer een nieuwe kans op een gelukkig leven. Maar is dat wel zo? Mensen zijn tenslotte meer dan dat ene gen. Wat ligt er verborgen in het leven van deze mogelijke nieuwe liefdes?

De Ware van John Mars brengt relatiebemiddeling naar een nieuw en beangstigend niveau.

Gematcht worden door je DNA om zo je ware liefde te vinden. Gelukkig oud worden met jouw voorbestemde liefde. Het klinkt als heerlijke ingrediënten voor een feelgood verhaal, maar voor een thriller klinkt het als een nachtmerrie. Dan weet je dat het mis zal gaan, zelfs als het mooi lijkt te beginnen. Als DNA bepaalt wie de ware is, val je dan voor iemand omdat je de liefde voelt, of omdat je weet dat je die liefde moet voelen?

John Marrs laat de lezer kennismaken met vijf mensen voor wie een match gevonden is. Indirect volg je daardoor ook de matches, maar het verhaal draait om deze vijf. Door middel van veel korte hoofdstukken leer je ze steeds een beetje beter kennen. Nergens voelen deze wisselingen rommelig aan. John Marrs weet precies op het juiste, soms bepalende, moment te schakelen naar een ander personage, waardoor de spanning doorlopend aanwezig blijft.

Het hele DNA-matchen lijkt volledig geaccepteerd. Men lijkt niet te twijfelen aan de gemaakte match en de mensen willen daar vol voor gaan. Soms komt dat een beetje naïef en goedgelovig over, maar het biedt wel alle ruimte voor een hoop verrassende wendingen. En die zijn volop aanwezig in dit boek.

De auteur trakteert ons op een uiteenlopende groep mensen. Misschien niet allemaal even sympathiek, maar ze weten je wel te verrassen. En ze hebben stuk voor stuk een boeiende verhaallijn gekregen. Dat maakt het verhaal pakkend en het lezen ervan plezierig.

De Ware van John Marrs is absoluut het lezen waard. Het verhaal is gevarieerd en zit goed in elkaar. Ik geef De Ware 4.5 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks