Razend spannend

Hij had beloofd het nooit meer te doen.

Erik Maria Bak heeft in het verleden een groep getraumatiseerde patiënten begeleid, door middel van hypnose. Na een heftige gebeurtenis, heeft Erik hypnose voorgoed afgezworen. Hij heeft zichzelf beloofd om nooit meer iemand onder hypnose te brengen. Dan wordt hij, jaren na deze belofte, benaderd door inspecteur Joona Linna.

Joona Linna wil dat Erik een ernstige gewonde getuige van een misdrijf hypnotiseert, zodat ze hem kunnen ondervragen. Erik voelt er weinig voor om terug te komen op zijn eerdere belofte en weigert. Maar er staan levens op het spel. Uiteindelijk besluit Erik om aan het verzoek te voldoen en de getuige onder hypnose te brengen. Een besluit dat niet zonder gevolgen zal blijven.

“Joona Linna heeft hem alleen maar gevraagd om naar het ziekenhuis te komen om hem ertoe over te halen de patiënt te hypnotiseren, en niet omdat hij expert is in de behandeling van acute shock en trauma. ‘Ik heb mezelf beloofd me nooit meer met hypnose bezig te houden,’ zegt Erik.” Lars Kepler

Kort na de sessie met de getuige, beginnen er vreemde dingen te gebeuren in het leven van Erik. Deze gebeurtenissen zijn niet alleen gevaarlijk voor Erik, ook zijn gezin is niet langer veilig. Kunnen ze op tijd achterhalen waar de dreiging precies vandaan komt?

Hypnose van Lars Kepler is een razend spannende rit vol onverwachte afslagen. Ik las de Black Edition, die speciaal voor het 10-jarig jubileum van Hypnose, het debuut van Lars Kepler, is uitgegeven. Lars Kepler is een pseudoniem.

Met deze Black Edition, heeft Lars Kepler het eerste boek, Hypnose, herschreven. Er wordt meer spanning en meer vaart beloofd. Ik heb de eerste editie niet gelezen, maar deze Black Edition zit in ieder geval bomvol spanning. Daarnaast ziet het boek er met de, grotendeels, zwarte omlijsting bijzonder mooi uit.

Hypnose start direct veelbelovend. Je hoeft totaal geen moeite te doen om in het verhaal te komen. Door het verhaal heen zijn er voldoende wendingen om de lezer te verrassen. De personages zijn interessant en gecompliceerd. De wankele relatie tussen Erik en zijn vrouw Simone, voorziet deze personages van een bepaalde echtheid.

Het feit dat je niet precies weet waar, welke dreiging vandaan komt, zorgt ervoor dat je telkens opnieuw jouw blik moet verruimen en jouw gedachtengang moet herzien. De personages die het verhaal van dreiging moeten voorzien, zijn behoorlijk angstaanjagend en beschikken over extreem duistere karaktereigenschappen. Ze laten je absoluut op het puntje van jouw stoel zitten.

De black edition van Hypnose was mijn eerste kennismaking met Lars Kepler en is zeker voor herhaling vatbaar. Het boek maakt indruk, zowel qua uitstraling als qua verhaal. Ik geef het 4.5 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks