Twee zaken, twee jonge meisjes, vijfentwintig tussenliggende jaren!

Na het succes van het vorige seizoen van haar populaire Schuldig of niet schuldig-podcast, is het voor Rachel en haar producer Pete geen eenvoudige opgave om een zaak te vinden die zich hiermee kan meten. Je stuit tenslotte niet elke keer op een zaak waarin je een onschuldige man op vrije voeten krijgt.

Met de rechtszaak waarin de plaatselijke zwemkampioen van verkrachting wordt beschuldigd, denkt Rachel een goede opvolger te hebben gevonden. Deze keer zal ze de zaak vanuit de rechtszaal volgen. Ondanks dat Rachel haar best doet om zo min mogelijk herkend te worden, heeft iemand haar toch weten te vinden. Iemand die brieven voor haar achterlaat over een moord die lang geleden in Neapolis heeft plaatsgevonden.

“Rachel had geen idee in welke categorie de brief zou vallen, maar alleen al het feit dat een vreemdeling haar had herkend en een briefje op haar auto had achtergelaten, gaf haar een heel ongemakkelijk gevoel.” Megan Goldin

Als Rachel besluit om beide zaken te onderzoeken, stuit ze op ontluisterende feiten die een afschuwelijk verband blootleggen.

In de thriller Nachtduik van Megan Goldin worden de twee afzonderlijke zaken op een verrassende manier aan de lezer gepresenteerd.

De ontrafeling van deze thriller loopt eigenlijk via drie verschillende sporen. Via een podcast, via brieven en via daadwerkelijke belevenissen. Deze drie sporen zorgen voor een unieke manier van vertellen die ik, in deze vorm, nog niet eerder ben tegengekomen.

In het begin schept deze manier wel een klein beetje afstand tussen het verhaal en de lezer, omdat het voelt alsof je echt een soort verslaggeving volgt. Je leest wat Rachel haar luisteraars vertelt over de rechtszaak, en in de brieven van Hannah lees je over haar beleving van de gebeurtenissen uit het verleden. Hierdoor is een bijzondere opbouw ontstaan, die je geleidelijk naar de huidige situatie loodst.

Rachel is de spil van het verhaal en is al direct een prettig en tastbaar personage. Het is echter Hannah die voor het grootste mysterie zorgt, omdat je maar heel weinig informatie toegespeeld krijgt over dit karakter. Doordat ze zelf ook telkens maar een stukje over het verleden prijsgeeft in haar brieven, wordt de ware toedracht van deze oude zaak lang raadselachtig gehouden.

De manier waarop Nachtduik door Megan Goldin is opgezet zorgt, samen met de twee boeiende en aangrijpende zaken, voor een spannend boek waarin niet gelijk alles wordt prijsgegeven. Deze thriller krijgt 4 sterren van mij.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks