Het meisje uit de sekte

Silvia van Elzelingen 10 februari 2020
Hannelore kwam als kleuter in aanraking met de sekte ‘Gemeente Gods’. Haar ouders waren actief lid en de kinderen gingen altijd mee. Haar leven speelde zich vervolgens deels af binnen de muren van het klooster in Velddriel. Vijftien jaar lang werd ze gehersenspoeld en leefde alleen voor de ‘Profeet’ en zijn leer. Sipke Vrieswijk, de ‘Profeet’ genoemd, terroriseerde de hele sekte. Niemand was veilig. Hannelore werd ‘ontvoerd’ toen het einde nabij leek en Vrieswijk op de vlucht sloeg. Na jaren werd ze eindelijk bevrijd, tegen haar wil. Met vallen en opstaan leerde Hannelore uiteindelijk opnieuw te leven in een ‘vrije’ wereld.

Frank Krake studeerde Marketing Strategy aan de Rijksuniversiteit van Groningen en publiceerde in een Amerikaans wetenschappelijk tijdschrift. Sinds 2013 schrijft hij. Krake heeft meerdere bestsellers op zijn naam staan waaronder ‘Menthol’ (2016) en ‘De laatste getuige’ (2018). Ook schreef hij ‘De rampenondernemer’ en ‘Rood bloed’. Voor ‘Hannelore’ (2020) interviewde Frank Krake de hoofdpersoon tientallen keren. Ook sprak hij met vele directbetrokkenen in deze unieke en spraakmakende zaak. Krake deed grondig archiefonderzoek en haalde veel nieuwe informatie en foto’s over de sekte boven water.

‘Hannelore’ het meisje uit de sekte is een zeer aangrijpend boek. We volgen de hoofdpersoon Hannelore vanaf dat ze geboren is. Op jonge leeftijd gaat ze mee met haar ouders en zusje naar de sekte ‘Gemeente Gods’. De charismatische sekteleider Sipke Vrieswijk, die zichzelf de ‘Profeet’ noemde, voerde samen met zijn nieuwe partner Aagje een waar schrikbewind. Schrikbarende taferelen gebeurden er in het klooster. Elke keer dat je denkt dit was het wel, komt er nog iets ergers overheen. Vol afschuw lezen we bladzijde na bladzijde. Hoe heeft dit plaats kunnen vinden en waarom gingen de sekteleden zo in dit geloof op? Waarom zagen ze niet dat ze misbruikt werden? Dat zijn vragen die meerdere keren voorbijkomen. Waarom geloofden ze zo heilig in deze man die alleen maar van hen profiteerde? Meermaals krijg je de neiging om het boek in de hoek te gooien, maar toch blijf je geboeid en wil je anderzijds niks missen van dit gruwelijke verhaal. Vol verbijstering slaan we het boek dicht, wetend dat er in Nederland nog steeds meer dan 80 sektes actief zijn. Bizar gewoon.
Frank Krake weet zijn lezers geboeid te houden, al ontstaat er toch al gauw irritatie door de Bijbelteksten waarmee Vrieswijk rondslingert en de mate van zijn seksuele escapades.
Knap hoe Hannelore haar leven weer wist op te pakken nadat ze toch vijftien jaar lang gehersenspoeld is geweest.

‘Hannelore’ is een aangrijpend verhaal dat knap is geschreven. Het laat ons zien hoe gevaarlijk een sekte kan zijn en waar je in meegesleurd kan worden.
Ik waardeer deze roman met 4**** omdat ik het boek ‘De laatste getuige’ nog een sterker verhaal vind hebben.

Mijn dank gaat uit naar Samenlezenisleuker, Frank Krake en Uitgeverij Achtbaan voor het verstrekken van het vooruitleesexemplaar.

Auteur: Frank Krake
Titel: Hannelore