Veel herkenning

Silvie Leest 13 oktober 2021
Nora ziet het leven niet meer zitten en besluit dat ze hier een einde aan wil maken. Maar dan belandt ze in de ´Middernachtbibliotheek´ en ontmoet ze mevrouw Elm, die ze kent uit haar jeugd. Mevrouw Elm vertelt Nora dat ze de levens kan leiden die ze altijd heeft gewild...

Nora besluit dat ze wel een aantal van deze levens wil uitproberen. Via parallelle universums komt ze in deze levens terecht. Ze mag kiezen of ze daar wil blijven, of toch telkens terug wil keren naar de Middernachtbibliotheek, waar ze weer voor een ander leven kan kiezen.
Nora heeft van veel dingen spijt en zou graag willen weten of het ook anders had kunnen lopen als ze andere keuzes had gemaakt. Zou ze dan gelukkiger zijn geweest? Op deze manier komt ze er achter hoe het ook had kunnen zijn.

In dit verhaal zit een duidelijke boodschap. Wat maakt het voor jou de moeite waard om te willen leven? Zou je hele leven er leuker, fijner of beter hebben uitgezien als je net een andere keuze zou hebben gemaakt? Je krijgt inzichten door dit verhaal en je komt er achter dat nooit iets helemaal perfect kan zijn. Ik kwam ook een hele mooie quote tegen in dit boek die mij bij is gebleven:

"Het gaat niet om waar je naar kijkt, maar om wat je ziet."

Dit verhaal is erg uniek. Het idee van een Middernachtbibliotheek met allerlei verschillende levens die je had kunnen leiden is goed bedacht. De schrijfstijl is prettig en je kunt je goed inleven in Nora. Er zal voor veel mensen ook herkenning zijn op het gebied van depressie, twijfels en spijt. Matt Haig heeft dit echt heel erg goed op papier weten te zetten en het is duidelijk dat hij weet waar hij over praat. Zelf heeft hij namelijk ook te maken gehad met een depressie. Het verhaal raakte mij op sommige stukken enorm en daarom heeft deze auteur mij dan ook aangenaam verrast.

Meer recensies van Silvie Leest