Wat een prachtige roman, puur in zijn eenvoud, complex in zijn gelaagdheid

'Je bent prachtig' gaat over William Waters die trouwt met de bruisende Julia Padavano, en wordt zo als vanzelf opgenomen in haar chaotische, liefdevolle familie. Het is alsof de wereld om hem heen ineens verlicht wordt. Julia en haar drie zussen zijn onafscheidelijk: Sylvie, de dromer van de familie, is het gelukkigst met haar neus in een boek; Cecelia is een vrijgevochten kunstenaar; en Emeline zorgt geduldig voor hen allemaal.

Maar dan komt de duisternis uit Williams verleden naar boven, die niet alleen Julia's zorgvuldig uitgedachte plannen voor hun toekomst in gevaar brengt, maar ook de onwrikbare toewijding van de zussen aan elkaar. Het resultaat is een catastrofale familiebreuk die hun leven voor generaties verandert.

'Je bent prachtig’ is een meesterlijke roman met een prachtige cover. Toen ik deze zag, kwam deze direct op mijn TBR. Het verhaal is zo mooi geschreven, met zoveel tederheid, maar ook hardheid. Er komen zoveel gevoelens naar boven bij het lezen van dit boek. Het grote thema is familierelaties en hoe je in een familie terecht kan komen, die je vervolgens nooit meer loslaat. Heel mooi om te zien hoe de dynamiek in dit gezin gaat en hoe elk van hen een invloed heeft op een ander, zelfs als diegene er niet meer is. Maar zoals elke familie heeft de familie Padavano ook zijn strubbelingen. De grote vraag is dan: kan liefde alles redden?

Het boek wordt verteld vanuit de verschillende personages en ze nemen je mee in elk hun eigen verhaal, die tegelijkertijd ook zo verbonden zijn met elkaar. Het is een roman die je op een rustig tempo doorleest en je blijft boeien en verlangen naar hoe het verder afloopt. Met een lach en een traan heb ik dit boek gelezen en het zette me ook echt verder aan het denken en analyseren. Hoe een opvoeding en de rol die je ouders je geven zo bepalend kan zijn voor iemand zijn leven, hoe die persoon in het leven staat, maar dat ook juist het tegenovergestelde doen van je ouders niet altijd de juiste manier is. Ann Napolitano weet het allemaal zo goed te omschrijven, met rake beeldspraak en gaat de vele gevoelens die hier bij te pas komen, niet uit de weg. Er zit heel veel gelaagdheid in dit boek, dat me doet beseffen dat ik het zeker nog een keertje zal lezen.

Meer recensies van Stefanie Van der Loo