Tragiek en humor liggen dicht bij elkaar

Susanne Koster 15 maart 2020
Dit boek mocht ik lezen voor Boekenbijlage.nl
De negenjarige hindoejongen Jai woont samen met zijn ouders en zijn zus Runu die stapeldol is op sport en heel goed kan hardlopen, in een basti (sloppenwijk). Ze zijn arm en het leven valt niet mee. Ze wonen met z’n allen in één kamer met een tinnen dak waarin in ieder geval vijf gaten zitten. Misschien meer, denkt Jai, maar door de aanhoudende smerige smog kan hij dat niet goed zien. Wel kan hij vanuit de deuropening de prachtige Hifi-gebouwen (glanzende hoogbouw) zien, waar rijke mensen wonen en waar zijn moeder als dienstmeisje werkt. Hoewel zijn beide ouders werken is er weinig te eten, is er geen watervoorziening en moet iedereen zich wassen in een stinkend gemeenschappelijk badhuis. Jai gaat regelmatig naar school, maar eigenlijk alleen omdat hij dan tussen de middag een warme maaltijd krijgt. Liever is hij thuis, want ondanks de armoede hebben ze wel een televisie, zodat hij vaak naar zijn lievelingsprogramma’s zoals Police Patrol en Live Crime kan kijken. Reality politie- en detectiveprogramma’s waarin hij naar hartenlust kan meespeuren naar misdadigers.
Hieronder vind je mijn volledige recensie:

Meer recensies van Susanne Koster