Een tegenvaller

thebooksofwonder 19 augustus 2020
Roberta, een negentwintig jarige vrouw, leidt een onopvallend leven. Ze is té onzeker om iets te doen met haar passie voor koken. Op een dag ontmoet ze Stevie en klikt het direct tussen elkaar. Ze besluiten om samen een club op te richten; De SupperClub. Een genootschap voor vrouwen die hongeren naar meer. Een club waar vrouwen genoeg hebben van waardeloze mannen.

In De Supperclub geschreven door Lara Williams wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van Roberta. Ook lopen er twee tijdslijnen door elkaar: één in het heden en één in het verleden waar Roberta op de universiteit zit. Roberta is een onzekere vrouw en heeft een grote passie voor koken. De omschrijving van verschillende gerechten zorgen ervoor dat het water in je mond staat tijdens het lezen. Een leuke toevoeging is dat er af en toe volop wordt beschreven hoe je het gerecht moet klaar maken.

Als Roberta op een dag Stevie ontmoet wil Roberta dat ze vrienden zullen worden en dat ze alles zal doen wat Stevie wil. En door het boek heen is dit ook zo. Stevie is een manipulerende vriendin en haar wil is wet en hier is geen verandering in te brengen. Persoonlijk begon ik mij langzaamaan te ergeren aan Roberta haar gedrag en had ik de neiging om haar door elkaar te schudden en te zeggen dat ze hulp moet zoeken en niet moet luisteren naar wat Stevie wil.

De Supperclub is een groep meiden die doet wat ze willen en genoeg hebben van waardeloze mannen. Het klinkt als een fantastische groep maar helaas zijn het net een stel tieners die drinken en feesten totdat ze erbij neervallen. Het doel van De Supperclub is om te groeien. Helaas is dit voor Roberta niet het geval. Door het hele boek heen is geen verandering in Roberta haar gedachtenpatroon, haar gedrag en is ze nog steeds onzeker.

Een pluspunt is de schrijfstijl. Het leest vlot weg en hierdoor heb je redelijk snel het boek uit. Een goede opbouw van het verhaal/plot is helaas niet aanwezig en het wat duidelijker gemogen als je een stuk van het verleden leest. Vaak raakte ik even in de war als we opeens van het heden naar het verleden gingen en dit niet duidelijk werd verteld.

De schrijver omschrijft De Supperclub als een feministisch boek waar duidelijk het doel feminisme wordt gemist. Het idee is leuk de uitvoering daarentegen is een tegenvaller. Persoonlijk vond ik het geen geweldig boek, ergerde ik mij aan Roberta en Stevie en kon ik sommige grappen niet waarderen. De Supperclub was geen boek voor mij.

Dankjewel Ambo|Anthos voor het opsturen van een recensie-exemplaar!

Meer recensies van thebooksofwonder