Aardig verhaal, geen pageturner

TheovanderVoordt 05 maart 2024
Dit boek ontsluiert het geheim achter een schilderij dat al tientallen jaren in bezit is van de familie Hiemstra. De zoektocht naar wat dit schilderij zo bijzonder maakt is dertig jaar geleden gestart door de grootvader van het gezin en een vriend van hem. Met beiden loopt het niet goed af. Dertig jaar na hun dood onderzoekt kleindochter Katja het schilderij opnieuw, voor haar scriptie kunstgeschiedenis. Zij wordt hierin bijgestaan door prof. Arjen Hageveld. Deze doet een beroep op de deskundigheid van kunsthandelaar Louis Post, die niet veel later wordt vermoord. In de rest van het verhaal komt de lezer steeds meer te weten over degenen die op het schilderij azen en waarom. De ontknoping laat lang op zich wachten en gaat opnieuw gepaard met moord en bedrog.

De subtitel suggereert dat we hier met een thriller te maken hebben: “De eerste die het geheim ontdekte, stierf dertig jaar geleden”. Slim gebracht, want het maakt je nieuwsgierig en nodigt uit tot lezen. Het boek is onderhoudend geschreven en bij vlagen spannend, maar mist vaart. Het haalt nergens het niveau van een echte page turner. De vraag wat er nu precies aan de hand is en de dreiging die uitgaat van enkele hoofdpersonen passen bij een thriller, maar heeft me geen hartkloppingen bezorgd.

Het geheim van het schilderij doet enigszins denken aan de boeken van Dan Brown, maar blijft qua kunst wat meer aan de oppervlakte. De achterflap typeert het boek als “Razend spannende thriller tegen de achtergrond van de schimmige internationale kunsthandel, ingenieus plot, een kunststukje.” Dit lijkt op handige marketing van de uitgever. De aanprijzing blijkt echter afkomstig van collega schrijver Jeroen Windmeijer. Duidelijk een vriendendienst.

Meer recensies van TheovanderVoordt