Je demonen in je gedachten te slim af zijn

TheovanderVoordt 26 februari 2024
Napoleon Hill (1883-1970) is geboren in een 1-kamer hut. Geen fijne start, maar door zijn intelligentie, inzichten en volharding is hij toch rijk en beroemd geworden. "Outwitting the devil" schreef hij in 1938, vijf jaar na "Think and Grow Rich". Zijn nieuwe boek werd voor die tijd echter te controversieel bevonden. Het duurde tot 2011 voordat de Napoleon Hill Foundation "Outwitting the devil" uitgaf. De Nederlandse vertaling, "De duivel te slim af zijn", kwam in 2022 uit.

Napoleon Hill beschrijft hierin zijn missie om de oorzaken van mislukking en succes te identificeren en te bundelen tot een filosofie van succes. Hij heeft hiervoor meer dan 25.000 mensen geïnterviewd die te boek stonden als mislukt en ruim 500 succesvolle mensen. De oorzaken van succes en falen vat Hill samen in 17 principes van succes en 30 belangrijke oorzaken van falen.

Een groot deel van het boek bestaat uit een lang interview met de duivel, een geestelijke demon. De duivel staat voor negatieve krachten als haat, woede, angst, ijdelheid, gierigheid, hebzucht, wraak, bijgeloof, wellust en luiheid. Positieve krachten zijn onder andere liefde, geloof, hoop en optimisme en de krachten die er voor zorgen dat de aarde en alle planeten en sterren geordend in hun banen rond gaan. Beide krachten kunnen via gedachten doordringen in het menselijk brein.

Sleutelwoorden voor succes zijn volgens Hill: duidelijke doelstellingen, een doelgerichte aanpak, zelfdiscipline, leren van tegenslagen, een veilige en inspirerende omgeving, inzicht in het verband tussen de tijd en de werking van het hypnotiserend ritme, en behoedzaamheid. Door het hele boek klinkt de oproep tot onafhankelijk denken en focussen, als tegenwicht tegen onwetendheid en “dwalen”. Door te dwalen kom je in de greep van de duivel en raak je alle eigenschappen voor een succesvol leven kwijt. Je raakt dan gevangen in de natuurwet van hypnotiserend ritme en verstrikt in hardnekkige gewoonten en patronen. Belangrijke oorzaken van dwalen zijn volgen Hill: overmatig eten, roken, alcohol en andere bedwelmende middelen, begeerte naar geld en seks, gokken, en andere slechte gewoonten die de wilskracht van mensen breken.

Ik was Napoleon Hill eerder tegen gekomen in het boek "Je bent zoals je denkt. In verbinding met de bron" van Michael Pilarczyk. De helft van Pilarczyks’ boek gaat over Think and Grow Rich. Ik ben zelf niet zo geïnteresseerd in rijk worden, wel in mentale gezondheid, succes en persoonlijke groei. Het boek van Hill heeft veel te bieden. Angst, geloof, vertrouwen, godsdienst, onderwijs, leiderschap, succes en falen, veel grote onderwerpen passeren de revue. De vorm– een lang interview met de duivel – riep in eerste instantie weerstand bij me op en komt nogal gekunsteld over. Hills’ gesprekken met zijn innerlijke stem komen eveneens niet erg geloofwaardig over. Als je hier overheen kunt stappen, en de herhalingen voor lief neemt, dan kun je het boek goed gebruiken om als het ware met jezelf in gesprek te gaan, er zinvolle dingen uit halen, en wat al te gekunsteld laten voor wat het is.

Meer recensies van TheovanderVoordt