Succes door positieve fantasie

TheovanderVoordt 25 februari 2024
Geïnspireerd door Bijbelse uitspraken van Job, Jezus, Paulus en Johannes en boeken van Neville Goddard (‘The power of awareness’ en ‘The feeling is the secret’) en Saint Germain (‘The ‘I Am’ discourses’) stelt Wayne Dyer dat we allemaal een vonk van God zijn. Je onzichtbare zelf is een fragment van de universele oneindige ziel. God is liefde en Hij is overal, dus ook in jou en mij. We kunnen ons hier meer bewust van worden door ons vaker te concentreren op de Goddelijke naam Ik ben die ik ben, waarmee God zich aan Mozes kenbaar maakte in de brandende bramenstruik.

Een goed moment om dit te doen is als je bijna in slaap valt. De laatste gedachten voordat we in slaap vallen dringen diep door in ons onderbewustzijn. Dit gaat hiermee aan het werk, waardoor we steeds meer de eigenschappen van I Am overnemen. Maak er een gewoonte van om gedachten en ideeën te kiezen die je helpen je goed en sterk te voelen en je naar een hoger bewustzijn tillen. Wees je bewust van de niet-fysieke realiteit waarvan je deel uitmaakt. Om ons hiermee verder te helpen geeft Dyer zes aanbevelingen: 1) Gebruik je fantasie; 2) Leef vanuit je doelstelling; 3) Voel het; 4) Aandacht; 5) Ga met dit bewustzijn slapen; 6) Laat alles op zijn plaats vallen.

Wayne Dyer is een wereldwijd bekende psychotherapeut, begenadigd spreker en schrijver van bestsellers en spiritueel getinte zelfhulpboeken zoals “Niet morgen maar nu’, ‘Geen zee te hoog’, en ‘Eerst geloven, dan zien’. In zijn laatste boek “De cirkel is rond’ blikt hij terug op zijn eigen leven. Hij spreekt en schrijft helder en met overtuiging, en illustreert zijn betogen met quotes van leermeesters uit verschillende tradities, waaronder de Tao van Lao Tse. Hij lijkt me een wijs mens.

Ik raak hem echter kwijt in zijn spiritualiteit, en zijn idee dat positieve wens-vervulde gedachten – mist overtuigend gevoeld en volgens de Goddelijke principes – altijd een positief resultaat hebben. Hij ziet zijn eigen chronische lymfatische leukemie als een lichamelijke uiting van genezing van eerdere traumatische ervaringen. Het kan inderdaad zijn dat ziektes op energetisch niveau beginnen voordat ze fysiek worden. Maar voor zover ik weet is Dyer ondanks zijn dieet en zijn gerichte aandacht op ‘Ik voel me goed’ en ’Ik ben gezond’ er aan overleden. Het kan natuurlijk zijn dat hij met leukemie is overleden, niet aan leukemie. Dit alles laat onverlet dat een positieve mindset en geloof en vertrouwen dat onze wensen vervuld worden zeker kan bijdragen aan een succesvol en plezierig leven, al zullen we er zelf ook veel aan moeten doen.

Meer recensies van TheovanderVoordt