Goed, maar het eerste boek was beter

22 juli 2019
Na een toch wel knap eerste deel, lijkt de kwaliteit hier weer een beetje te zakken, precies? Een beetje jammer. Ik ben niet echt zeker of dat nu komt doordat het verhaal zelf minder is, of doordat de schrijfstijl anders is. Thijssen heeft zo te merken expres India wel een andere stem gegeven dan we in Boek 1 hadden met Zoë. En daar kan ik niet helemaal tegen, zo te merken. Er is iets in haar manier van vertellen dat me niet aanstaat. Da's natuurlijk compleet subjectief, maar het heeft wel effect op de rest van het verhaal voor mij: ik was niet zo geweldig onder de indruk. De dialogen en beschrijvingen kwamen soms wat houterig over, en de overgang tussen scènes zat ook niet altijd snor. Spijtig.
Niet dat er geen knappe dingen tussen zitten, natuurlijk. Alleen al de titel is geweldig. Zelf ben ik nog meer te vinden voor de Duitse variant - Hals- und Beinbruch, want ja, da's nog wat dramatischer hahah - maar dit is ook al knap gevonden! Ik ben fan! En het verhaal is nog steeds mysterieus, al miste ik iets van de spanning uit Boek 1 (is het weer een beetje een tussenboek? Misschien we). De vraag wie Truth or Dance is, is echt beklijvend, en ik heb voorlopig nog niet echt een idee. Vermoedens, ja, maar een concreet iemand, nee. Het derde boek staat zeker op mijn lijst om te lezen.
De Vlaamsheid van London komt knap over - Vanessa Gerrits heeft mooi werk geleverd. Het zit 'm in de kleine dingen. Ik vraag me af welke gezichten de Nederlanders trekken als London iets zegt. Kunnen we haar pov niet krijgen voor het derde boek...?
Lisa viel me wat dat betreft ook op. Normaal gesproken krijg ik echt iets van het woord 'vet', maar hier had het een duidelijke functie en ik kon er wel mee lachen. (Al ben ik blij dat niemand die ik ken het zo dikwijls gebruikt, want ik zou echt zot worden, zo irritant. Vet irritant.)
Al bij al wel een degelijk boek, maar de algemene stijl die aanwezig was, en de spanning die iets minder voelbaar was dan bij het eerste deel, zorgen toch voor een mindere leeservaring.
6/10

Meer recensies van