Weer erg de moeite!

29 augustus 2019
Dit boek is een waardig vijfde Millennium-deel, met alles erop en eraan wat we ervan verwachten. Interessante personages, interessante gesprekken, een paar plots die langzamerhand samenkomen en een paar mysteries die doorheen het boek uitgediept en opgelost worden. Dat alles overgoten met een hoop informatie uit alle vakgebieden - geschiedenis, economie, biologie... komen onder andere aan bod - en, zoals gebruikelijk, een erg kritische en veroordelende blik op de maatschappij. (Ont)Spanning verzekerd!
Toch een van de weinige niet-YA- en detectiveverhalen waar ik echt van genoten heb, boeken met deze kwaliteit vind je zelden.
Het enige wat een beetje jammer is, is dat Mikael Blomkvists collega's bij Millennium (het tijdschrift, bedoel ik nu) aan de kant geschoven worden. Een paar worden er een paar keer vermeld en komen één of twee scènes aan bod, maar daar blijft het dan ook bij, en ik vond dat altijd wel leuk om ook over hen te lezen. Maar aan de andere kant: soms moeten er offers gebracht worden. En bovendien wordt er verder nog gewag gemaakt van een heel aantal andere personages die evengoed uit de reeks geschreven zouden kunnen worden, maar toch nog steeds gebruikt worden. Zelfs al is het pas helemaal op de laatste bladzijde.
8,4/10

Meer recensies van