Kan beter

10 oktober 2019
Ehhhh… Ik weet het niet hoor.

Hé, dit is vertaald door Tine Poesen. Die ken ik! (Een beetje. De andere vertaalster, Lies Lavrijsen, ken ik niet.) Vreemd dan, dan er toch een paar Nederlandse elementen in zitten, aangezien de uitgeverij én minsten de helft van het vertaalduo Vlaams is: 'nou', 'bios' (BRRR!), 'puinzooi'... Een beetje jammer. Verder was de vertaling wel aangenaam om te lezen, gewoon ook opdat de stijl goed is. Alle scheld-, vloek- en aanverwante woorden waren ook goed te lezen (fuck, klote... het is dikwijls een hele opgave om dat wat goed te laten klinken, maar hier is het in orde).
Het verhaal zelf is... raar? Leteo deed me onmiddellijk denken aan Neolution uit Orphan Black (daar moet je trouwens echt naar kijken, da's een geweldige reeks). Maar het klinkt erg sf-achtig en paste verder totaal niet bij de rest van het boek, zowel qua sfeer als inhoud, als je het mij vraagt. In het begin lijkt het er ook maar zonder reden ingesmeten te zijn, het is pas later dat het van belang wordt, en de manier waarop Leteo dan van belang wordt... Nu ja, ik was niet overtuigd.
De personages waren over het algemeen wél goed uitgewerkt. Aaron had een aangename stem om te lezen, Thomas en Genevieve waren ook leuk om over te lezen. (Thomas heet Reyes met z'n achternaam, ik moest meteen denken aan Raven uit The 100 , nog iets dat je meteen moet gaan bingen!) Sommige andere personages leken wel overbodig (WTF is dat met die Me-Crazy? Echt veel doet die daar toch niet in? Da's zo iemand die volgens mij gewoon weggelaten kan worden, maar goed.)
Het inleidende deel duurt wel erg lang, vond ik ook. Die eerste honderd bladzijdes konden echt een stuk korter.
Maar ik kan nog steeds over die combinatie van contemporary met sf heen. This is some weird shit, guys.
Bon. Er zaten een paar goeie dingen in, maar over het algemeen stelde ik me toch een paar vragen. Het lijkt een beetje alsof Silvera wel wist waar hij naartoe wilde, wat zijn punt was, maar niet echt een duidelijk idee had hóé hij daar moest komen en hoe hij het duidelijk moest maken. En dat maakt het toch wel jammer.
6/10

Meer recensies van