Heel erg de moeite!

09 oktober 2019
Oeehhhh deze was goed.
Het was al een tijdje geleden dat ik nog een dystopisch verhaal had gelezen dat zich effectief afspeelt op het moment dat de dystopie vorm krijgt, maar dit is er zeker eentje om te onthouden. Het doet een beetje denken aan De 5de Golf van Rick Yancey, maar, je weet wel, zonder de aliens dan. En verder aan een hele reeks andere boeken en films in dezelfde trant (The Day After Tomorrow springt naar voren, intrigerend aangezien het daar net over water en koude gaat), maar dat maakt het geen onaangename leeservaring of zo, integendeel.
Behalve dat het gewoon een goed avonturenverhaal is, zit hier echt een heleboel extra in. Het is een soort basisles gedragswetenschappen, psychologie enzovoorts, met een snufje Charles Darwin ertussen, die ons er nog eens aan herinnert dat de sterkste overleeft. De Shustermans geven daar nog een extra draai aan: ze voegen er nog aan toe dat de sterkste zijn - of de sterkste probéren zijn - Echt. Zwaar. Klote. Is.
En dan zit je natuurlijk nog met de hele actuele klimaatproblematiek, die hier ook duidelijk aan de kaak wordt gesteld. Ongelooflijk wat je allemaal in een boek van 450 bladzijdes gepropt krijgt, eigenlijk.
De personages zijn ook om van te smullen; Garrett lijkt eerst echt irritant, maar het betert al snel naarmate de situatie serieuzer wordt. Zo nu en dan gedragen ze zich niet helemaal realistisch - het duurt tenslotte relatief lang voor ze echt tot actie overgaan, en ik denk dat met zo'n situatie de chaos binnen de kortste keren - veel sneller dan in het boek - compleet zou zijn. Maar goed, ook dat speelt eigenlijk vooral in het begin van het boek een rol. Verder alleen maar lof voor de personages. Op het einde was het even bang zijn omdat het erop leek dat Jacqui van de aardbol was verdwenen, maar helemaal op het laatste nippertje komen er dan toch die verlossende woorden...
De vertaling is van de hand (en computer) van Lydia Meeder, een naam die ik tot nu toe niet echt kende maar er wel een is om te onthouden. De boeken van Baeckens Books bekijk ik al jaren met een zekere argwaan, omdat er vroeger vaak opmaak- en typfouten in stonden, maar in heel het boek ben ik er geen een tegengekomen. En ook de vertaling was erg knap! Er zaten een paar knappe vondsten in - en dat in combinatie met een heel aangename schrijfstijl was plezant om lezen! - en het was redelijk algemeen gericht Nederlands, zo had ik de indruk. Alleen 'een lutser' en de uitdrukking 'aan barrels' komen mij totaal niet bekend voor... Maar oké, dat zijn drie dingen in een heel boek; ik mag dan wel een mierenneuker zijn, zó erg ga ik het nu ook weer niet maken. Een heel aangename leeservaring!
8,4/10

Meer recensies van