Prachtige afsluiter!

06 september 2019
Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk is het dan toch zover: de Millennium-serie komt ten einde. Larsson had aangegeven dat hij stof had voor wel tien boeken, maar Lagercrantz heeft dus besloten dat zes ook al wel genoeg was. Daar ben ik het volmondig mee eens. Reeksen als deze moet je niet té lang laten worden en uit laten rekken, dan boeten ze, naarmate de tijd vordert, toch maar aan kwaliteit in. Gelukkig is dat hier nog totaal niet het geval; Boek 6 is ongetwijfeld even sterk als de voorgaande delen, met de gekende elementen in het verhaal. En bovendien: een explosief én positief einde.
Dit is nu geen reeks die elk(e) (twee) jaar opnieuw zou lezen, zoals ik met veel andere boeken wel doe, maar over een jaar of tien? Ja, dat zie ik me wel doen. Mikael Blomkvist, en bovenal Lisbeth Salander natuurlijk, zijn ongetwijfeld twee van de meest iconische boekpersonages uit het begin van de 21e eeuw - en dat is helemaal verdiend.
Nordic noir op z'n best. Een waardige afsluiter.
8,5/10

Meer recensies van