Een goed begin, maar kan beter

23 augustus 2019
Goh... Ja... En deels ook nee.
Ik heb een paar positieve en een paar negatieve puntjes bij dit boek.
Waar ik in elk geval enthousiast over ben, zijn de knipogen en kwinkslagen naar... wel, van alles en nog wat, eigenlijk. De hele wereld van het Rijk zit vol verwijzingen naar andere verhalen en teksten, naar auteurs en mythen, naar rare wezens die wij ook kennen. Ik heb er heel wat opgemerkt en er zijn er waarschijnlijk nog een heel deel door de mazen van mijn net geglipt. Dat is altijd geweldig, als een auteur dat soort dingen in een boek weet te krijgen. Je moet constant opletten, want voor je 't weet heb je weer een grappige verwijzing gemist. En ik moest wel lachen met de opdeling van het rijk, want dat doet toch erg denken aan de Districten in De Hongerspelen. Of het toeval is of niet, dat laten we in het midden, maar het is in elk geval een leuke extra. De worldbuilding op zich - zonder de verwijzingen mee te tellen - getuigt ook al van een knap staaltje verbeelding.
En het leest heel erg snel. 220 bladzijdes, en ik had het op ongeveer een uur en drie kwartier uit.
Maar aan de andere kant... Er zaten relatief weinig vernieuwing in. Het is een redelijk standaard fantasy-verhaal met de gewoonlijke tropes, zonder al te veel poespas. Aan de andere kant: dit is geen YA maar een kinderboek, dus om als een tien- à twaalfjarige in het genre te stappen, is dit misschien wel het goede niveau. Dat kan ik niet beoordelen.
Helaas lieten ook de personages en het verhaal op zich een beetje te wensen over. Vooral de eerste helft van het boek leek het me nog redelijk standaard, alsof de Rooy er zelf nog wat moest in komen. Daarna wordt er iets meer aandacht aan de personages besteedt, en ook het verhaal zelf krijgt meer diepgang. Maar dan nog lijkt er wel iets te mankeren.
De tekeningen aan het begin van elk hoofdstuk zijn wel de moeite, maar goed. We hebben het hier over Sophie Pluim (die ik ondertussen ook al ken van de Wereldklassiekers van Blossom Books), en zij maakt écht knappe dingen. Een heel eigen en herkenbare stijl! Het had niet beperkt moeten blijven tot die kleine tekeningen.
Op zich een goed begin, en het is ook een debuut geloof ik, maar er zijn toch een paar puntjes waar verbeteringen hadden aangebracht kunnen worden.
6/10

Meer recensies van