Adembenemend moerasleven

Tinetee 16 maart 2020
Daar waar de rivierkreeften zingen is de debuutroman van Delia Owens.Het vertelt het verhaal van Kya, een jong meisje, die zich zonder ouders staande weet te houden in het moeras.Het verhaal begint wanneer de moeder, in de vroege ochtend, in haar netste kleren en op haar mooie krokodillenleren schoenen vertrekt uit de hut waar ze wonen.Kya blijft tevergeefs wachten op haar moeder en als vervolgens ook haar broer vetrekt, na het zoveelste pak slaag van vader,is ze op zichzelf aangewezen. Vader is dagenlang van huis, zich overgevend aan drank .Kya weet zich, ondanks haar jonge leeftijd,in haar eentje te redden. Ze verkoopt mosselen aan de plaatstelijke benzinepomphouder en leeft van wilde planten en haar zelf aangelegde groententuin. De leerplichtambtenaar komt haar halen om naar school te gaan,maar daar is het voor haar vooral een onplezierige ervaring.Ze vindt de weg terug naar huis en weet zich daar te verstoppen voor de goedbedoelende mevrouw van de leerplicht. Het boek maakt sprongetjes in de tijd, zo zijn we ook getuige van het vinden van het lichaam van Chase, de populaire jonge man uit het dorp. Het lijkt er op dat hij is vermoord,maar er is geen enkel spoor.Delia Owens weet zeer beeldend het moerasleven met alle prachtige flora en fauna te beschrijven, Als haar vader,na het lezen van een brief van moeder, de hut voorgoed verlaat, is Kya helemaal alleen. Ondanks de eenzaamheid voelt ze zich in het moeras niet alleen,de meeuwen zijn haar vrienden en ze is een met de natuur, Daarintegen voelt ze zich vervreemd van de mensen.De sporadisache ontmoetingen die ze af en toe heeft in het dorp maken dat ze zich een buitenstaander en als ongewenst ervaart. Uitzondering zijn Jumpin en zijn vrouw Mabel, zij zorgen voor benzine voor haar boot en Mabel zorgt voor kleding. Als op een dag Kya een jonge visser ziet in het moeras, is ze nieuwsgierig,maar durft niet in de buurt te komen. Er ontstaat een bijzondere correspondentie door middel van het achterlaten van veren en bijzondere voorwerpen op een boom in het moeras. Langzaam maar zeker komen ze nader tot elkaar en een prille liefde ontstaat. Gezamenlijk hebben ze ook hun liefde voor de natuur. Tate,de jonge visser, leert haar veel,waaronder lezen. De opbloeiende schoonheid van Kya ontgaat ook de poulaire en extraverte Chase niet, hij heeft zijn zinnen op haar gezet. Het verhaal komt in een stroomversnelling als Tate gaat studeren in de stad. Op de achtergrond speelt tussendoor ook het amateuristische onderzoek naar de moord. Aan het eind een verassend slot, met weer een flinke sprong in de tijd. Dit debuut van Delia Owens,bewijst dat iemand nooit te oud is om een debuut te schrijven.De grote kennis die Delia heeft van de flora en fauna in North Carolina ,maken dit boek extra boeiend en geloofwaardig beschreven. Een aanrader! Ik geef 5 sterren.

Meer recensies van Tinetee