Boeiende figuur levendig beschreven

TomD 14 maart 2020
Utrecht – Leuven – Spanje – Rome 1459-1523. Een Nederlandse paus. Interessant! Een pausdom van minder dan 2 jaar. Erg kort! Auteur Twan Geurts analyseerde Adrianus’ leven, weergegeven in deze vlot geschreven biografie. De stijl is zoals de man die hij beschrijft: zonder franje, deskundig en boeiend. Reeds voor hij paus werd, was Adrianus’ leven al bijzonder: rijzende ster in Utrecht, invloedrijk theoloog en professor in Leuven, deel uitmakend van het netwerk waartoe Erasmus en het koninklijke hof van Bourgondië met zetel te Mechelen toe behoorden, bisschop, kardinaal en vertegenwoordiger van keizer Karel V in Spanje - de facto ’s konings plaatsvervanger aldaar. We maken kennis met zijn correspondentie met Karel V, dwingend maar van weinig invloed, zijn geringe macht, zijn woede, frustratie, ontgoocheling, gestuntel in de burgeroorlog van 1520. Toen moest het belangrijkste nog komen… Na 30 jaar praalzuchtige, kunstminnende en oorlogvoerende pausen was de Vaticaanse schatkist leeg, de administratie corrupt en de vroomheid ver te zoeken. De ernstige, strenge Adrianus hield er andere ideeën op na. Toch schrok hij zich een hoedje toen hij de pausverkiezing won! Wat haalde hij zich op de nek? Werk met hopen… Bij aankomst in Rome bleek het nog moeilijker dan gedacht: hij werd met argwaan bekeken, kon slechts enkelen vertrouwen en leefde teruggetrokken. Als klap op de vuurpijl, brak de pest uit. Na nauwelijks enkele maanden zag de eens zo energieke Adrianus er afgeleefd en schraal uit. Nauwelijks 600 dagen na zijn verkiezing was hij dood.
Bravo aan de auteur, die deze figuur tot leven heeft gebracht, de lezer door het complexe web van de historische, geografische en religieuze context loodste èn een verhaal vertelde. Alleen de cartografie had beter moeten zijn, men moet het stellen met 1 eenvoudig kaartje.

****
Toegevoegd aan mijn lijst "nieuwe tijd": non-fictie boeken die ten minste voor een aanzienlijk deel de nieuwe tijd (1500-1800) belichten.

Meer recensies van TomD