Intrigerend non-fictieverhaal

TomD 23 december 2019
Athene, Sparta en Perzië (tweede helft 5de eeuw v.C.). In het Athene van Perikles groeit Alcibiades op. Telg uit een voorname familie, voogdijzoon van Perikles en vertrouweling van Socrates. Al snel doet zijn vurige temperament van zich spreken. In combinatie met zijn innemende persoonlijkheid, energieke overtuigingskracht en diplomatieke vaardigheden groeit hij uit tot een briljant strateeg. Hij wordt geliefd en gehaat. Vriend en vijand wil met hem in zee. En zo gebeurt het ook! In Griekenland woeden de Peloponnesische Oorlogen (431-421 en 413-404 v.C.). Met Athene en Sparta als strijdende partijen en Perzië dat zich mengt, gaan de poppen aan het dansen. Wanneer Athene hem het commando ontneemt, wordt hij Spartaans adviseur. Wanneer hij daar een misstap begaat, zoekt hij zijn gading aan het Perzische hof… De politieke kameleon Alcibiades wisselt even makkelijk van kamp als van gewaad.
De gouden eeuw van Perikles, met het florerende en rijke Athene dat zich de herbouw van de verwoeste tempels op de Akropolis kan veroorloven. Het is genoegzaam bekend. Dat er ook een figuur als Alcibiades op het toneel verscheen, was me voorheen nooit opgevallen. Daarin heeft David Stuttard nu verandering gebracht. En hoe! Hij verenigt Athene, Sparta en Perzië in één boek en voorziet de lezer van tal van wetenswaardigheden over elk van deze 3 maatschappijen. Het meeste komt Athene in beeld, de trouwe en opstandige bondgenoten, de democratie, het culturele leven met spraakmakende theatervoorstellingen, religieuze festivals en prestigieuze sportwedstrijden.
Dit boek vraagt om met aandacht gelezen te worden. De vrij lange hoofdstukken met soms abstracte titels geven niet onmiddellijk prijs welke weg er wordt opgegaan. Als lezer houd je er best goed je hoofd bij, wat meer structuur in de hoofdstukken zou helpen. Bovendien is Stuttard naar mijn gevoel nogal spaarzaam in het meedelen van jaartallen (de tijdstabel achteraan helpt iets). De kaarten zijn verhelderend wat de steden betreft die vermeld worden in het boek, maar sommige namen van landstreken zijn dan weer niet opgenomen. Een overzicht van de voornaamste personen zou ook van pas kunnen komen. Als lezer doe je er goed aan om aanvullende info te raadplegen. Het is dus duidelijk geen naslagwerk maar een intrigerend non-fictieverhaal over een interessant tijdsperk, boeiend opgebouwd rond de flamboyante figuur van Alcibiades. Wie dit boek de tijd geeft, ontdekt meer dan het op het eerst gezicht lijkt.

Meer recensies van TomD