Superkwaliteit en een stukje autobiografie er bovenop

Tommy Verhaegen 12 juni 2020
De allereerste (gepublikceerde) werken van de grootmeester, met uitgebreide achtergrond en aantekeningen door hemzelf uit zijn dagboeken die hij sinds zijn achttiende bijhield.
Ongelooflijk hoe goed die verhalen al waren, al zijn er die nooit gepubliceerd werden en verloren gingen dus daarmee kunnen we niet vergelijken. Die eerste verhalen zijn soms wetenschappelijk onnauwkeurig, wat Asimov die vooral wetenschapper en dan pas sci-fi schrijver, zelden overkwam. Maar vooral getuigen ze van een fris en nog ietwat naïef talent.
De achtergond info geeft een persoonlijke noot die bolstaat van namen die later ook superhelden van de sci-fi zijn geworden. Erg leuk om weten, maar het gaat natuurlijk in de eerste plaats om de verhalen zelf. En daar kan ik zeggen dat er echt geen enkel "minder" verhaal tussen zit, wat ik slechts erg zelden van een verhalenbundel verkondig.
Spanning, aktie, humor, psychologie, menselijke en alien relaties en zelfs een beetje ruimtevaart nog voor de mens voet op de maan had gezet. Grappig is in die context dat Asimov de start van de echte ruimtevaart onderschat had en zijn eerste ruimtereis bijna 10 jaar later had gepositioneerd.

Meer recensies van Tommy Verhaegen