Lezenswaardig en best nog wel aktueel

Tommy Verhaegen 22 september 2019
Een hedendaags thema: liefde voor dieren. Maar gebracht op een nogal voorbijgestreefde en eenzijdige manier. Het grootste deel van het verhaal gaat over de frustratie van een tiener over het feit dat zijn ouder (in hun vakantiekeuze) met hem totaal geen rekening houden. Een opvallend en in mijn ogen idioot gegeven is dat de moeder een hoogtezon meeneemt om binnen te kunnen bruinen, en dat midden in de zomer!
De auteur kiest in het conflict over de zeehond duidelijk partij voor het "redden" ervan zonder ook maar naar de gevolgen te kijken. Aan het feit dat de held zich in levensgevaar begeeft wordt voorbijgegaan, alsof dat de normaalste zaak van de wereld is. Aan het andere standpunt - dieren voor de slacht kweken - wordt geen aandacht besteed, het wordt meteen als negatief afgedaan. Volledig in lijn met de huidige veganistische en klimaathysterische tendens van vandaag.
Hoewel het verhaal een beetje langdradig is, verandert dat toch bij de actie van de redding, die meteen ook het hoogtepunt maar nog niet echt het einde van verhaal vormt. Dan wordt het wel even heel spannend.
Lezenswaardig, best nog wel aktueel, nogal eenzijdig, niet echt duidelijk wat nu de bedoeling van de schrijver was.

Meer recensies van Tommy Verhaegen