Tommy Verhaegen 08 december 2019
Een hard-boiled detective uit een periode toen dit genre uit de mode was geraakt, net zoals de whodunits. Voor liefhebbers van het genre, zoals ikzelf, is dat van geen belang, enkel de inhoud telt.
Het onderwerp is gedeeltelijk tijdloos (een aanslag op staatshoofden) en ook wel achterhaald door de tijd, namelijk geen mobiele telefoons. Het is ongelooflijk in hoeverre dat ondertussen ons leven bepaald, zowel op gebied van contact houden, sociale media, gps, alarmen, reservaties (internet dus) enz. Dat is uiteraard niet enkel op dit boek of genre van toepassing maar op verreweg de meeste boeken van pakweg voor de jaren 90 van vorige eeuw.
Veel en harde aktie tegen de - zowel letterlijk als figuurlijk - hete achtergrond van het Mediterrane Spanje, de Costa del Sol. Stierenvechten wordt niet bepaald bejubeld maar ook nog niet echt veroordeeld. Het vrouwelijk schoon ontbreekt niet maar speelt slechts een belangrijk rol op de achtergrond. Jim Henaghan heeft wel een goed zicht op de zigeuners en hun manier van leven en denken zonder in de val het racisme te trappen of ze af te schilderen als "de brave wilden".
De insteek van het gebruik van een valk en mini-bommetjes met afstandsbediening via een rekenmachine duidt op een gedegen research als voorbereiding op de plot.
Een aanrader.

Meer recensies van Tommy Verhaegen