Alles wat een goed avonturenboek vroeger hoorde te bevatten.

Tommy Verhaegen 13 juni 2020
Als tiener vond ik dit een fantastisch avonturenverhaal. Nu zijn we 40 jaar verder en het heeft nog niet veel aan waarde ingeboet. Minder spectaculair dan de films, er zijn natuurlijk geen speciale effecten, is het nog perfect leesbaar en de volledige technische revolutie inclusief sociale media gingen er aan voorbij zonder impact. In de huidige tijdsgeest is het natuurlijk wachten op de censuur.
De 5 sterren die ik geef worden waarschijnlijk toch wel een beetje beïnvloed door nostalgie, maar puur objectief komt het boek toch nog altijd aan 4 sterren.
Een spannend verhaal met in tegenstelling tot de film, vooral mannen in de belangrijke rollen. Een tikje naïef en niet verdeeld in de ultrakorte hoofdstukken die tegenwoordig zo in de mode zijn, leest het toch als een trein, puur door de schrijfstijl van Rider Haggerd.
Het hete en barre Afrika wordt prachtig beschreven bij de tocht door de woestijn en dat in fel contrast bij de, veel kortere, beschrijving van de oases en haast paradijselijke valleien.
Avontuur, spanning, gevechten, ontberingen, een beetje verouderde humor en een vleugje romantiek in een zoektocht naar een schat en een vermiste. Alles wat vroeger een goed avonturenboek hoorde te bevatten.

Meer recensies van Tommy Verhaegen