De intrige zowel als Vaticaanstad binnen Rome: een onontwarbaar kluwen

Tommy Verhaegen 01 december 2019
Een heel complex verhaal waar corruptie en eigenbelang de hoofdrol spelen, zowel in het Vaticaan als bij de Italiaanse autoriteiten. Levensecht en daar wordt dan ook niet moeilijk over gedaan. Ook al gaat dit gepaard met enkele lijken die Zen moet oplossen. Gekonkel in het Vaticaan, de Maltezer Orde en vooral een geheime afdeling ervan, de Cabal.
Voeg daar nog eens de paranoia van de inspekteur bij, de perikelen in zijn liefdesleven en zijn soms moeilijke relatie met zijn moeder en er is voor de lezer haast geen doorkomen aan. Intriges in intriges in intriges, verhaallijnen die door mekaar lopen en in mekaar verstrengeld geraken en dan weer (lijken) dood te lopen. Alles bemoeilijkt door de verkeerssituatie in Rome, de speciale onaantastbare status van Vaticaanstad en een enorme en oppermachtige bureaucratie.
Geen boek dat je zo maar luchtig achter mekaar uitleest, daar is het veel te ingewikkeld voor. Best enkele keren wegleggen en er een nachtje over slapen.
Over de plot kan weinig gezegd worden zonder meteen alles te verraden.
Een onverwacht einde dat alles in mekaar doet passen op een moment dat dat totaal onmogelijk leek maar toch tegelijkertijd een beetje aanvoelt als een anti-climax.
Ik had het genomen voor een mystery gebaseerd op de samenvatting op de achterflap maar het blijkt een gewone detective zijn.

Meer recensies van Tommy Verhaegen