Met dit boek schaart Ellery Queen zich in het rijtje van de grote detective(schrijver)s die een kinderversje als thema gebruiken. Zoals Hercule Poirot (Agatha Christie) en Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle). Jammer genoeg komen er zoveel moorden in voor dat het aantal verdachten drastisch beperkt wordt en het, bij het zeer vernuftige einde, niet echt meer een verrassing is. Ook al probeert Queen ons ook daar, op het allerlaatste moment, nog op het verkeerde been te zetten.
De sfeer, de beschrijvingen van omgeving en achtergrond, de typische personages is meesterlijk en iets waar de huidige generatie detective-, pardon thrillerschrijvers, meestal de tijd niet voor nemen, het wordt vervangen door goedkope sensatie.
Misschien niet zijn beste, maar zeker lezenswaardig. Een beetje nostalgisch, met een vleugje romantiek, een dosis nogal harde humor en een hoop speurdersfrustratie.
En toch ook wel wat herhaling, net alsof de schrijver een bepaald aantal bladzijden moest vullen en niet echt genoeg materiaal had.

Reacties op: De sfeer, de beschrijvingen van omgeving en achtergrond, de typische personages is meesterlijk

Moord op rijm - Ellery Queen
Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker