Van Dorothy Sayers heb ik altijd erg hoge verwachtingen en ook nu weer is dat volkomen terecht. De verhalen rond Lord Peter Wimsy werden terecht verfilmd. De ongewone diepgang geeft zoveel meer dan de tegenwoordige variant waar het allemaal rechttoe-rechtaan is en er weinig of geen ruimte overblijft voor achtergronden, verkeerde sporen, nevenintriges enz.
Dit verhaal is hetgene waarin Wimsey zijn later vrouw ontmoet, uiteraard onder dramatische omstandigheden. Dus naast het detectivewerk heeft Sayers hier ook nog eens een romance ingebouwd. Maar Sayers zou Sayers niet zijn als dit een gewoon keukenmeidenverhaal zou zijn, het is een opvolging van misverstanden en twijfels die haast gelijklopen met de andere plot, die van een moordonderzoek. Bij de voorstelling van de zaak aan het begin van het boek wordt meteen duidelijk gemaakt dat het een open-en-shut case is, het bewijs is overweldigend, dus geen twijfel voor de jury over de schuld van de verdachte.
En dan komen de bemoeienissen van Lord Peter, eerst door middel van een medewerkster en later door hem persoonlijk of geholpen door de onovertroffen Bunter. En daarmee vertrekt dan een onmogelijk te winnen race tegen de tijd, waar niet enkel het leven van een onschulidge afhangt maar ook het levensgeluk van de geliefde amateur-detective.

Reacties op: Spanning, goed uitgewerkte intriges en een dosis humor vormen de basis voor het werk van Sayers.

Strong Poison - Dorothy L. Sayers