Positief satirisch, een beetje grappige levensfilosofie die rustig maakt

Een boek dat eigenlijk een volledig verhaal bevat met als essentie de levensfilosofie van Toon Hermans. Maar dan wel een verhaal in een 130-tal lijnen, telkens over 1 of 2 bladzijden omgeven door een tekening. Een positief geluid, relativerend en, ook in de tekeningen, natuurlijk, ietwat naïef maar vooral duidelijk en eenvoudig.
Geen valkuilen of achterdeurtjes maar wel telkens voer voor eigen interpretatie, het afzetten ervan tegen het eigen leven, de nadruk op rust en toch open voor verdere bedenkingen of gewoon algemene mijmeringen.
Simplistisch, je krijgt een eerste, een beetje verwarrende indruk van "wat heb ik nu gekocht, is dit een stripverhaal?" maar dan pas je je aan aan het natuurlijke ritme van het verhaal. Als lezer bepaal je zelf hoe snel je dit wil doorwerken. 1 of enkele bladzijden per keer of eerder gestressed zo snel mogelijk er door, gaandeweg komt toch de schrijver en zijn natuurlijke rust te overheersen.
Voor wie hem gekend heeft, hóór je zelfs Toon Hermans de zinnetjes voorlezen...

Meer recensies van Tommy Verhaegen