Het tweede boek in de Arendsoog-serie. Dit is ondertussen zo achterhaald dat het niet echt leuk meer is om te lezen, terwijl het basisgegeven, vechten tegen bandieten, toch de essentie van de reeks uitmaakt. Maar in dit boek ligt het prekerig en betweterige van de missionarissen en de heilige kerk er te dik bovenop. Alles is te danken aan directe tussenkomst van Jezus en/of God, tegenslag moet aanvaard en gedragen worden, wie zich op het einde (uit schrik) bekeert is gered en meteen zijn alle zonden vergeven, inclusief broedermoord waar het lijk van de broer nog niet afgekoeld is.
Bidden is de oplossing van alle problemen, de handen uit de mouwen steken en praktisch zijn is niet nodig. Dit is zo voor bijna alle boeken uit die tijd maar meestal kan dit meegenomen worden als couleur locale maar in dit verhaal is het zo overheersend dat het absoluut stoort en het hele verhaal bederft, ook de goede stukken die er echt wel in voorkomen.
De scenes waar Witte Veder zijn gezonde verstand nog heeft, de tocht door de helse woestijn, de dorst, de pijn zijn allemaal prachtig beschreven. Als reeks is dit zeker aan te bevelen, als individueel boek kan het net zo goed overgeslagen worden.

Reacties op: Bidden is de oplossing van alle problemen, de handen uit de mouwen steken en praktisch zijn is niet nodig

Witte veder - Paul Nowee Jan Nowee