Een zwaar verhaal op maat van een opgroeiend kind dat toch makkelijk wegleest

Tommy Verhaegen 26 juni 2020
Guy Didelez schreef een boek voor de jeugd over opgroeien in een gezin met problemen in casu een zware ruzie tussen vader en moeder. Het kind Robbe stelt zich belangrijke levensvragen: zullen zijn ouder scheiden, bij wie komt hij dan terecht, moet hij wekelijks van ouder en woonplaats wisslen maar ook of het zijn schuld is en of hij er wat kan aan doen. In het boek neemt hij (kinderlijke) maatregelen om zijn ouders terug bij mekaar te brengen en worstelt tegelijk met het probleem wat hij eigenlijk wil bereiken en hoe zijn ideale wereld er uitziet. De verhaallijn met het egeltje leert een belangrijke les dat verstikkende of gedwongen liefde erger zijn dan een scheiding in onderling overleg. Een zwaar verhaal op maat van een opgroeiend kind dat toch makkelijk wegleest - Didelez is een goed jeugdschrijver die de moeilijke onderwerpen niet uit de weg gaat.
Toch had ik de indruk dat hij te veel (namelijk alles) in 1 boek kwijt wil, alle standpunten en mogelijkheden van een mogelijke echtscheiding vanuit het standpunt van het kind én van beide volwassenen, en dan ook nog eens alle voors en tegens. Voeg daarbij nog een poging om er ook een spannend en leesbaar verhaal met interessante plot van te maken en dan blijken de 80 beschikbare bladzijden echt wel te weinig.
Toch een aanrader, zowel door het onderwerp (dat niet tragisch eindigt zoals zoveel andere boeken) en het schrijftalent van Guy Didelez.

Meer recensies van Tommy Verhaegen