Nick is vermist

Ton Jansen 01 mei 2024
De beide andere boeken van Benedis-Grab heb ik ook met drie sterren beoordeeld en dat geldt ook voor haar nieuwste boek 'Ik zal je vinden'.

Korte inhoudsbeschrijving
Het schoolkamp van de brugklas gaat beginnen. De drie hoofdpersonen komen echter op een kamer met Nick, de grootste pestkop van de school die door alles en iedereen wordt uitgekotst.
Dan blijkt dat Nick de volgende morgen is verdwenen. De politie gaat op zoek, maar vooral de drie kamergenoten willen hem zo snel mogelijk vinden.
Bij hun zoektocht stuitten ze op een gegeven moment op een verrassende situatie.

Slecht? Nee, zeker niet. Het boek biedt voldoende leesplezier voor kinderen vanaf ca. 11 jaar. Het is geschikt voor groep 8 en de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Toch vind ik het geenhoogvlieger. Daar is een aantal redenen voor.
- Allereerst vind ik de gedragingen van de drie protagonisten niet passen bij hun leeftijd. Ze zijn allen 12 jaar oud.
- Daarnaast vind ik veel overbodige beschrijvingen. De schrijfster schrijft elk detail - vaak overbodig - uit
- Ook vind ik het geen aanvulling op de vele Nederlandse thrillerauteurs. Die doen zeker niet onder voor deze auteur. Als je dan een boek vertaalt, moet het in mijn ogen een verbetering zijn ten opzichte van schrijvers uit ons eigen taalgebied.
- Tot slot is ook het rood-witte lint op de voorkant vertekenend. De politie komt alleen in het begin (soort proloog) en aan het eind in de epiloog aan bod als er een fragment wordt beschreven van de verhoren.
Ook de genre-indeling (jeugdthriller) vind ik vergezocht. Het bekt wel lekker.

Als je dit leest lijkt het of een ontevreden lezer het boek met tegenzin heeft gelezen. Dat is zeker niet waar.
De verhaallijn van het pesten en ook de achtergrond van Nick zijn goed en realistisch beschreven. De vergevingsgezindheid is wel groot, maar bij kinderen vaak groter dan bij volwassenen.

Drie sterren.

Meer recensies van Ton Jansen