De Sekte en Casper

Ton Jansen 05 mei 2024
Auteur Rom Molemaker is al aardig op leeftijd. Hij begon op relatief late leeftijd met het schrijven van jongerenboeken. Ik heb veel van zijn boeken gelezen. Zelf vond ik 'De eerste steen'(over voetbalhooligans en massahysterie) en 'Gang met gele deuren' (een grote flashback over Martje die in de gevangenis zit) zijn meest aansprekende boeken. Ik kocht voor onze schoolmediatheek veel meer van zijn boeken (bijv. Moord op school, Een dodelijk kaartspel en Drijfjacht). Ik geloof niet dat ik op Hebban een van zijn boeken heb beoordeeld. Het zijn allemaal redelijke verhalen, nooit horend bij de top of bijzondere verhalen die je ontroeren/bijblijven.
Wat mij allereerst opviel aan zijn nieuwe boek 'Stemmen' is dat het niet meer door een bekende uitgeverij is uitgebracht. Zijn boeken kwamen bij Van Holkema & Warendorf (Unieboek) of bij uitgeverij Holland uit.
Nu is zijn nieuweling uitgegeven bij een mij onbekende uitgeverij. Dat is te merken aan het formaat (vind ik redelijk klein) en de typografie. Zeker niet storend, maar niet echt aantrekkelijk.
Het omslag - grijs - is wel goed getroffen door de verwarring in het hoofd van de protagonist.

Rom Molemaker werkte lang (drie decennia) in het onderwijs en in dit boek staat de aandoening Asperger centraal.
Op zijn middelbare school - hij komt in de vierde klas van het Albardacollege - wordt hij opgenomen door een groep van vier op verzoek van hun mentor. Zij moeten zich over Casper bekommeren. De Sekte bestaat uit vier totaal uiteenlopende personen: Nele, Remy, Jens en Feyza.
Zij verbazen zich om die gekke knul, maar zorgen ook weer voor hem. met name Nele is erg betrokken bij hem. Casper blijkt Asperger te hebben en dat staat garant voor een explosief karkater. Hij hoort soms stemmen in zijn hoofd en zijn gedachten voor zelfmoord komen meer dan eens op. Er gebeurt van alles op school, thuis en vooral in zijn hoofd. Uiteindelijk moet hij weer naar een andere school. Dan komt Casper in ernstige nood. Zijn de vier vrienden - hij kent het woord vriendschap nauwelijks - er ook om hem te redden.

Het verhaal is wat wiebelig. De vier vrienden zijn heel divers. Dat komt niet altijd goed uit de verf. Het verhaal draait uiteraard om Casper, maar wat meer duiding (vooral van Remy) had ik nog gewild.
De twee cursieve gedeelten- waarin Casper wegduikt in zijn gamen - zijn eigenlijk overbodig.
Mijn eindoordeel is eigenlijk gelijk aan het merendeel van zijn boeken voor jongeren - hij schreef ook voorjonger publiek - ze zijn aardig, maar niet overweldigend.

Het boek is heftig, met veel emotie en geschikt voor jongeren vanaf ca. 15 jaar. Ik ben eigenlijk benieuwd wat zijn van dit boek vinden. Ik weet dat niet goed. Het staat op de bestellijst met een vraagteken.
Drie sterren als waardering.

Meer recensies van Ton Jansen