Gijzeling door jeugd- tbs'er

Ton Jansen 06 mei 2024
Simone Kortsmit schreef haar tweede boek in de reeks 'Veritas' (waarheid). Ze hebben verder geen connectie. Het eerste boek van haar in deze reeks heet' Schoolfeest'. Dat heb ik beoordeeld met vier sterren. Datzelfde doe ik voor deze spannende psychologische jeugdthriller.

Het boek heeft eigenlijk een bijzondere compositie. Er is een lange proloog (dat woord wordt overigens niet gebruikt, wel epiloog aan het eind). In het eerste stuk worden twee hoofdpersonen beschreven. Het begint met een cursief gedrukt stukje dat begint met 'Ze is dood'. Daarna komt Justin aan het woord. het blijkt dat hij zijn mentor heeft doodgestoken. Daarbij is hijzelf ook verwond geraakt. Een agent heeft hem in zijn been geschoten. Voor het verhaal - ik zal dat logischerwijs niet verklappen - een belangrijk gegeven. Daarvoor krijgt hij de maximale gevangenisstraf voor jeugd-tbs, 12 maanden cel.
In het tweede deel van de proloog maken we kennis met Lola. Ze moest eigenlijk op haar broertje passen, maar ze is ertussenuit gepiept. Het feest levert veel frustratie op als ze haar vriendje Raad ziet zoenen met haar goede vriendin Abby.
Na thuiskomst krijgt ze van haar moeder huisarrest. moeder moet naar een congres - ouders zijn gescheiden - en ze moet het weekend op haar broertje passen.

Dan begint pas hoofdstuk 1. We zitten inmiddels op pagina 58. Dan blijkt er nog iemand om het leven te zijn gekomen (het meisje dat op de eerste tekstpagina wordt beschreven) en een meisje vermist.
Lola baalt. Weekend verpest, maar dan heeft ze nog geen weet wat er gaat komen. Als ze met haar broertje op het ijs staat - het verhaal speelt zich in de wintermaanden af - wordt hij gered door een jongen. Die stelt zich voor als Justin.
Het begin van een nachtmerrie: een gijzeling.

Simone Kortsmit heeft een spannend en ook gruwelijk realistisch verhaal geschreven. De serienaam is veelzeggend. Het is een verhaal dat goed in elkaar steekt. Ik denk dat veel jongeren vanaf ca. 14 jaar - die uiteraard van dit genre houden - het willen lezen.
In mijn herinnering is dit boek sterker dan het eerste boek, maar ik lees zoveel boeken dat ik dat niet met 100% zekerheid kan staven.
Ik heb in elk geval van dit verhaal genoten. De schrijfstijl is eenvoudig, dus de leesdrempel laag.
Weer een boek om voor onze school aan te schaffen. Het staat op de lijst en zal ook de goedkeuring van mijn collega's krijgen.

Vier sterren.

Meer recensies van Ton Jansen