Cowboyhamster Billy

Ton Jansen 30 april 2024
Normaal gesproken beschrijf ik alleen mijn mening over redelijk recente boeken. In het kader van mijn vrijwilligerswerk voor de VoorleesExpress kreeg ik dit boek om te gebruiken.
Catherina Valckx is geen onbekende en over het hoofdpersonage - Billy de cowboyhamster - zijn al meer (meen vier) boeken verschenen. Het eerste deel werd bekroond (pluim van de maand).

Billy krijgt een nieuwe buurman. Dat blijkt niet zo'n gezellige buurman. Het is namelijk Bretzel de das, een echte schurk. Het begin is al gelijk raak als Bretzel een overval pleegt bij de familie Konijn. De wortelvoorraad wordt gejat.
Samen met vriend Pierke en de papegaai Poko bedenken ze een plan om die schurk op zijn nummer te zetten. Een onderneming die niet van gevaar ontbloot is. papegaai Poko heeft namelijk vernomen dat Pretzel ergens doodsbang voor is.
De ontknoping oogt voor volwassenen wellicht wat simpel, maar kinderen vanaf ca. 4 jaar zullen het wel waarderen.
Het mooist aan dit prentenboek vind ik de illustraties. Ik ben erg gecharmeerd van de tekenstijl van Valckx. Dat zal een kwestie van smaak zijn. Er wordt gebruikt gemaakt van verschillende technieken en materialen, waaronder krijt en waterverf.
Ook thematisch vind ik het een leuk boek voor de doelgroep. Weer eens wat anders, waarbij die quasi ruigheid en onaantastbaarheid smelten als sneeuw voor de zon.

Vier sterren.

Meer recensies van Ton Jansen