De oorlog duurt (helaas) nog voort

Ton Jansen 09 mei 2024
Bij Martine Letterie weet je een ding haast zeker: de kwaliteit van haar schrijfsels zijn dik in orde. Het zijn vaak verhalen over de Tweede Wereldoorlog en Letterie heeft de documentatie omtrent de beschreven voorvallen goed op orde. Ik mocht in het verleden het boek 'Hanna's reis' ( uit 2012) recenseren. Bij het lezen van haar nieuwste boek 'Ze kwamen ons halen' moest ik daar geregeld aan denken.

In het nawoord lezen we dat Martine Letterie het boek in opdracht van Nationaal Monument Kamp Amersfoort heeft geschreven. Door nieuw onderzoek naar de geschiedenis van het kamp komt weer nieuwe informatie naar boven. Ze stuitte samen met de onderzoeksgroep van NMKA op de indrukwekkende geschiedenis van de familie Rijper.
Het is dus een op waarheid gebaseerde jeugdroman geworden waarbij ze is uitgegaan van de historische gegevens, uiteraard in romanvorm waarbij de schrijfsters scenes, gedachten en gesprekken heeft bedacht.

Die historische context vormt geen belemmering voor een geslaagd, maar somber verhaal. Het wordt hoofdzakelijk verteld vanuit Johan en Henk.
De familie Rijper, vader is dominee, heeft veel kinderen. Sommigen doen ook verzetswerk. Nu zeker, want het is november 1944 en de bevrijders zijn nu wel heel dicht in de buurt. 'We willen de Canadezen zien'. Die wens zegt meer dan genoeg. Maar helaas, de oorlog gaat voor de familie Rijpert nog in alle hevigheid door.
Vader- een man met een zeer zwakke gezondheid - wordt geëxecuteerd en drie oudere broers verdwijnen al snel. Ook de rest van de familie wordt opgepakt en in Kamp Amersfoort geplaatst. . Ze 'leven' onder bittere omstandigheden. Gelukkig, vooral voor Johan - hij blijft het langst in gevangenschap zitten - heeft dokter Boerma het goed voor met de zwaar getroffen familie. Hij helpt Johan uit de meest penibele situaties door hem naar de 'besmetten' te brengen. Een locatie waar de Duitse bezetters niet komen uit angst zelf besmet te worden.

Het verhaal wordt in drie delen verteld. Het eerste deel 'Oorlogsgeheimen' getiteld vertelt de voorgeschiedenis. Deel twee heet 'Kamp Amersfoort' en beschrijft nauwkeurig en onthutsend de verschrikkingen aldaar. Deel drie heet 'De weg naar het einde' en beschrijft de periode vanaf 1 januari 1945 tot en met 25 augustus 1945.

Treurigheid alom dus , maar zoals alle boeken van deze schrijfster meer dan de moeite waard. Opdat we het nooit vergeten.

Vier sterren voor deze oorlogsroman voor lezers vanaf ca. 11 jaar.

Meer recensies van Ton Jansen