Tussendoortje

Ton Jansen 04 mei 2024
Ergens las ik een recensie over dit boek van - zo vermeldt de achterflap - de bekendste tweeling op YouTube, Tik Tok en Instagram. Eerlijk gezegd moet ik bekennen - dat is vast leeftijdsgerelateerd - dat ik dit illustere duo niet kende. Het betreft Quinn en Aaron Bezemer.
Nu is er een boek. dat is getiteld ' (Quinn en Aaron) Offline'.
De situatie: Beide broers moeten dringend wat aan hun schoolwerk doen, want als ze een onvoldoende halen mogen ze geen video's meer maken.
Als er een landelijke internetstoring is, zitten ze in de problemen. Ze moeten een boekbespreking en een spreekbeurt houden, maar zonder internet is dat een haast onmogelijke opgave. Ze besluiten van identiteit te ruilen, dus Quinn wordt Aaron en andersom, want je moet je sterke punten behouden en niemand kan de tweeling van elkaar onderscheiden.
Deze levensruil heeft toch meer impact dan verwacht en het wordt nog erger. Ze ontvangen een geheimzinnig bericht:. Oma is verdwenen. Zo moeten ze zonder internet - dus offline- dit mysterie ophelderen en oma terugvinden.
Het is een prettig tussendoortje. Niets voor een geoefende, veeleisende lezer, maar het verhaal en ook de uitvoering van het boek kunnen jongeren vanaf ca. 9 jaar aanspreken. Zeker ook gezien hun bekendheid bij die doelgroep.
De typografie is opvallend. Veel woorden zijn gekleurd en soms heeft een pagina een stripachtige uitstraling en de pagina's zijn met een rand versierd. Eigentijds dus. Persoonlijk vind ik de vorm van illustreren (animatie) niet mooi. De computerillustraties spreken mij persoonlijk niet aan. Bij deze boeken denk ik altijd aan de uitgave die na verloop van tijd voor een klein bedrag bij de Witte Boekenmarkt liggen.
Voorin kun je nog een videoboodschap scannen.
Het leukste aan dit boek vind ik de vertwijfeling als we geen internet hebben. Dat is een leuk gegeven voor de jeugd die vele uren per dag op hun mobiele devices aan het werk is en die dneken dat er nooit een internetstoring kan optreden.
Drie sterren. Een aardig tussendoortje.

Meer recensies van Ton Jansen